Imatge del Moll Príncep d'Espanya del Port de Barcelona

(ACN) El Port de Barcelona preveu que el resultat de l’exercici 2020 caigui fins als 14,9 M € per la crisi del coronavirus, un 66% menys respecte a l’exercici anterior. D’altra banda, la xifra de negoci patirà una davallada del 17 % interanual, fins als 143,6 M €, mentre que el resultat d’explotació es reduirà un 63 %, fins als 14,7 M €. Així ho ha exposat la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, durant un acte telemàtic organitzat aquest dimarts pel Cercle d’Infraestructures. Segons Conesa, la recuperació de la infraestructura serà “lenta” i no serà fins al quart trimestre d’aquest any quan els ingressos del Port tornaran a créixer. A més, la directiva creu que la recuperació plena no arribarà fins al 2023.

Durant la mateixa presentació, Conesa també ha destacat que el tràfic acumulat de mercaderies fins a l’abril al port de Barcelona ha caigut significativament. Segons les dades presentades, la infraestructura ha experimentat un descens interanual de l’11,7 % del tràfic expressat en tones (entre el gener i l’abril s’han transportat fins a 19,6 milions de tones). Pel que fa al nombre de TEU (contenidors de 6,1 metres de llargària, 2,4 metres d’amplada i 2,6 d’alçària), el tràfic s’ha reduït un 16,2 % durant els quatre primers mesos de l’any, fins als 944.203. Malgrat tot, Conesa ha recordat que sectors com l’alimentari han permès “aguantar el cop” i han evitat que la davallada fos encara més accentuada.

Tot i la situació actual, la presidenta del Port ha defensat que ara “és moment de reforçar les inversions” per accelerar la recuperació econòmica. En aquest sentit, Conesa ha recordat que la infraestructura manté les previsions d’invertir 71 M € durant aquest exercici. De fet, ha explicat que el Port de Barcelona ja ha reprès diversos processos de licitació en línia i té previst tornar a posar en marxa les licitacions presencials de cara al pròxim dimarts, 2 de juny.

En paral·lel, Conesa ha recordat que el Port va posar en marxa un pla de contingència per evitar que els seus proveïdors i clients sortissin greument perjudicats de la crisi del coronavirus. D’una banda, es van avançar pagaments a proveïdors fins al 30 de juny per 19 M € i, de l’altra, es van ajornar els pagaments de les taxes aeroportuàries durant sis mesos per un import de 26,3 M €. Tenint en compte la rebaixa de taxes als operadors, el Port ha posat en marxa mesures que han suposat un estalvi de 56 M € als clients i als proveïdors.

Una recuperació que derivarà en canvis importants

Malgrat les mesures preses, Conesa opina que la recuperació serà “lenta” i que la crisi actual portarà una sèrie de canvis en el funcionament del port. D’una banda, la presidenta de la institució ha pronosticat que hi haurà menys serveis però que seran de majors dimensions. “A partir d’ara, els ports ens haurem d’acostumar a treballar amb pics i valls”, ha dit.

A més, ha pronosticat que els intercanvis econòmics tendiran a ser més locals. En aquest sentit, creu que durant els pròxims anys es registrarà un repunt del comerç mediterrani, un canvi que pot suposar “una gran oportunitat” per al Port.

L’arribada de creueristes, fins que Sanitat ho permeti

El sector dels creuers també ha patit un fort impacte per la crisi de la covid-19. Malgrat tot, Conesa no té pressa per veure com l’activitat al port torna a la normalitat. “L’activitat no es reprendrà fins que ho indiqui el Ministeri de Sanitat”, ha assegurat. A més, ha recordat que una part important dels creueristes que passen pel port també passen per l’aeroport, un espai que ara mateix treballa sota mínims.