L’arribada de la covid-19 a Catalunya a principis del 2020 va marcar un canvi profund en l’atenció primària. Els metges de família i les infermeres van deixar d’atendre, en gran part, els seus pacients de forma presencial. Durant molts mesos als centres d’atenció primària s’han deixat de fer analítiques, prendre la tensió o simplement fer visites presencials amb els metges de família per combatre els efectes de la covid-19. Els professionals del CAP Casc-Antic, molt cansats per la crisi sanitària, volen tornar a ser el referent de l’atenció mèdica de proximitat.

Recuperar les visites presencials

Nosaltres hem parlat amb els professionals del CAP Casc-Antic, a Ciutat Vella, per saber com han viscut la pandèmia i com van recuperant la seva activitat de servei mèdic de proximitat.

En Cristian Llàcer és director d’aquest CAP i també metge de família. Durant aquest últim any no han parat de treballar per ajudar els seus pacients, però amb moltes dificultats. La majoria de visites han estat a través de trucades telefòniques. Segons ell s’ha perdut l’essència del metge de proximitat. No han pogut atendre els pacients de la mateixa manera que abans. 

El que hem de fer és tornar a veure els pacients. Hi ha estudis que demostren que un pacient que té el mateix metge durant anys té major supervivència i menor patologia que no pas pacients que van canviant de metge. I aquesta és una funció primordial de la primària. A través del telèfon no els podem atendre de la mateixa manera
Crisitan Llàcer, director CAP Casc-Antic 

Més feina pel personal administratiu i d’infermeria

La cris sanitària derivada de la pandèmia ha obligat l’atenció primària a fer un seguit de millores per tal d’atendre els pacients de forma telemàtica o telefònica. Uns canvis que han permès als pacients poder estar en contacte amb els seus metges des de casa, però sense el contacte directe amb els professionals. Però aquests canvis també han provocat un augment de la feina del personal administratiu sanitari que ara han d’atendre moltes més trucades de telèfon i derivar-les als departaments corresponents. 
En el CAP Casc-Antic ha augmentat el personal administratiu per fer front a aquesta nova demanda, però els seus professionals no volen que es redueixi la plantilla un cop acabi la crisi sanitària. El servei d’infermeria també ha vist incrementada la seva plantilla.
L’únic col·lectiu que no ha crescut són els metges de família que ara atenen pacients a les consultes, per telèfon i per via telemàtica. Segons el Col·legi de Metges de Catalunya s’hauria d’augmentar els metges de família en 1.000 professionals arreu del país

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a