La paraula “cyclor” és la fusió dels mots anglesos “cyclist” i “sailor” (ciclista i navegant o mariner, respectivament). Als vaixells de la Copa Amèrica de Barcelona la meitat la tripulació, quatre dels components de la coberta, són “cyclors“. Aquests ciclistes són un element clau en la navegació dels AC75, els vaixells que participen a la Copa Amèrica: ells són els encarregats de generar l’energia que fan possible que els velers, literalment, volin sobre el mar.

Què fan els “cyclors” a bord d’un veler AC75?

La feina dels “cyclors” en un AC75, els velers que competiran en aquesta 37a edició és, ras i curt, fer de motor del vaixells, ja que no en tenen i només es mouen arrossegats pel vent. Els ciclistes pedalen per activar un sistema hidràulic. Els olis que bombegen a l’interior del vaixell acumulen l’energia suficient per dotar el quadre de comandament que hi ha a la coberta. Els controladors de veles les ajusten, les orienten en el millor sentit. Optimitzen l’energia generada pels “cyclors” al cent per cent, les veles flamegen, es mouen cap on és necessari en cada moment per anar el lloc on faci més vent del camp de regates i mirar de superar el vaixell rival.

De quins esports provenen els “cyclors”?

Es podria pensar que els “cyclors” dels sis equips que participaran en la Copa Amèrica de vela provenen del món del ciclisme, però no és així. L’Orient Express, per exemple, només en té un que ve del món del ciclisme en pista. Això sí, François Pervis és bronze olímpic als Jocs de Rio de Janeiro del 2016 i set vegades campió del món. Dels altres set “cyclors” de l’equip tricolor, quatre venen del món del rem (Germain Chardain és campió olímpic i Antoine Nougarède campió mundial universitari). Maxime Guyon practica crossfit i Olivier Herledant i Timothé Lapaw són mariners que s’han adaptat a la seva nova tasca.

El cas d’Antoine Nougarède

Antoine Nougarède treballa al departament de recerca de l’SNCF, la companyia francesa de ferrocarrils, té 31 anys i va passar tota una sèrie de proves per obtenir un lloc com “cyclor” de l’equip. Ha fet rem tota la vida i ha guanyat múltiples campionats internacionals. Ens explica que el seu treball “consta de pedalar per dotar el vaixell de l’energia que necessiten els mariners per navegar. Per ajustar les veles i les hidroales. La nostra feina és molt física [pesen entre 90 i 10 kg] perquè el vaixell no té motor i tota l’energia que necessita la donem nosaltres”. Afegeix que “durant les maniobres [especialment quan es creuen les portes de cada mànega] hem de generar una energia d’entre 500 i 1000 vats entre 30 i 40 segons de màxima intensitat”.

Canvis de “cyclors” en cada regata

Els equips tenen vuit “cyclors” a la plantilla. A les curses de la Copa Amèrica quatre pedalaran en la primera regata i els altres quatre aniran al vaixell de suport per participar en la segona mànega. Les regates duren 20 minuts i han de permutar per mantenir el ritme durant cada dia de la competició.

La seguretat és un factor bàsic

Els equips no només s’entrenen per mantenir la potència màxima en tot moment i que els controladors de veles puguin ajustar-ne la direcció. Un dels factors que consideren més important és el de la seguretat. Els quatre “cyclors” (dos a babord i dos a estribord del vaixell i a la part del darrere de la tripulació), se situen en unes cabines molt estretes de les quals és difícil sortir-ne en cas d’accident. Els conjunts tenen uns protocols de seguretat que porten al límit. Si tenen un accident a més de 100 quilòmetres per hora poden acabar enfonsats, així que els doten d’un mini equip de respiració submarina mentre esperen a ser rescatats.

Els “cyclors”, un invent dels neozelandesos l’any 2017

A la 36a edició que es va fer a les illes Bermudes, l’Emirates Team New Zealand va sorprendre exercint la propulsió humana amb ciclistes a la coberta. A la final, els kiwis van guanyar per set regates a una a l’Oracle dels Estats Units. Els navegants de totes dues embarcacions tenien el mateix talent, però Nova Zelanda tenia ciclistes pedalant i els Estats Units “grinders”, que generaven l’energia amb els braços fent girar un molinet, el que va significar un 20 per cent menys de potència que els rivals. Per a l’edició del 2021 a Auckland es van prohibir els “cyclors” i s’han recuperat ara per a la de Barcelona.