Els orígens de l’Aeroport de Barcelona-el Prat es remunten el 1916
i estan estretament lligats a la creació de la primera empresa dedicada a l’aeronàutica de Catalunya, la Pujol Comabella i Companyia, que uns anys més tard es va rebatejar com a Tallers Hereter. L’empresa, fundada a Sant Martí dels Provençals, va comprar uns terrenys a tocar de la desembocadura del riu Llobregat amb la intenció de convertir l’espai en un camp de proves per als avions que construïen. Tal com explica l’historiador i antropòleg, Xavier Theros, en aquell moment era una granja avícola anomenada la Volateria i avui és l’aeroport que coneixem.
Els primer vol a l’aeroport
Aquell mateix 1916 es va enlairar el primer avió de la companyia que va realitzar el trajecte Barcelona-Palma. Dos anys més tard hi va aterrar el primer vol comercial de l’empresa Latecoere, Air France actual. Ja el 1919 es va inaugurar un servei de correu i puntualment de passatge entre les ciutats de Tolosa, Barcelona i Casablanca, que tenia una freqüència d’un parell de cops per setmana.
Els primers vols comercials
Va ser a les darreries de la següent dècada, el 14 de desembre del 1927, quan es van començar a enlairar els primers vols comercials diaris. Els viatge el va fer Iberia completant el trajecte Barcelona-Madrid en tres hores, segons explica Theros. L’avió tenia una capacitat per a sis persones i en el vol de tornada hi va viatjar el rei Alfons XIII. Només en el primer més d’activitat, Iberia va operar 57 vols amb 287 viatgers. Pel que fa als primers vols europeus van arribar el 1929 amb l’alemanya Lufthansa, que va estrenar la línia Barcelona-Berlín. Els viatges intercontinentals comercials van començar el 1948 amb un vol a Nova York.
El bitllet del primer vol valia 163 pessetes
Als anys 20, viatjar en avió no estava a l’abast de tothom. El bitllet del primer vol Barcelona-Madrid del 1927 valia una fortuna de l’època, 163 pessetes. L’any 1931 el mateix vol ja costava 150 pessetes. El trajecte fins a Sevilla valia 275 pessetes, 300 a Biarritz, 500 a París i 800 a les Canàries.
La primera sala d’espera, a la plaça d’Espanya
L’aeroport va créixer de mica en mica. Als inicis els passatgers arribaven a la pista amb els seus cotxes i agafaven els avions. L’any 1949 es van fer tres pistes d’enlairament i la terminal de l’aeroport. I el 1952 es va fer la primera sala d’espera per a passatgers a la plaça d’Espanya. Des d’allà sortia un bus de la companyia fins a la porta de l’avió.