Així sona Litxi’s Sound. És el resultat d’un procés creatiu basat en la improvisació conduïda. Es tracta d’un treball que han realitzat durant tot el curs els alumnes de quart d’ESO de l’Institut Menéndez Pelayo i el grup ZA!. MAR GALVE I MARIA VILÀ, alumnes de l’Institut Menéndez Pelayo “La percussió ja sabia fer-ho, el que ell ens va ensenyar més era fer els gestos i saber què significava cada cosa, nosaltres sabíem tocar, però no com ell ens ha ensenyat.” És un espectacle en què tot pot passar i canviar d’un moment a l’altre, a través d’instruments, la veu o els moviments del cos. La batuta la porta el Pau Rodríguez de ZA! que a través de diferents signes es comunica amb els joves i el públic. PAU RODRÍGUEZ, ZA! “L’impro conduïda com és molt simple, però a la vegada molt potent va ser com el millor per intentar integrar una mica els aspectes més de moviment, textuals, també de desinhibició, són xavals de 16 anys que estan habitualment tancats en una aula i és important que tinguin un espai on alliberar-se.” Aquesta iniciativa forma part del projecte Creadors en residència. En aquesta setena edició hi ha participat per primera vegada l’Heliogàbal, que ha connectat creadors amb l’entorn escolar. MIQUEL CABAL, Heliogàbal “L’essència del projecte és trencar una mica aquesta dinàmica encarcarada dels instituts de secundària i que aquest sotrac contribueixi a canviar una mica la mentalitat.” La sorpresa i l’atzar han marcat el ritme d’una activitat que avui ha acabat fora de l’aula.

El programa Creadors en residència ha arribat a la setena edició. És un programa que introdueix l’art contemporani als centres d’educació secundària i en aquesta edició s’ha centrat en l’esperit creatiu del grup ZA!. Durant tot l’any, els alumnes han participat en la concepció i l’elaboració d’un projecte juntament amb els dos membres d’aquest grup, l’Eduard Pou i el Pau Rodríguez.

ZA! és una banda de dos, però que toquen infinitat d’instruments i barregen sense por diferents estils. La improvisació i l’experimentació els acompanyen a l’hora de crear els seus mons musicals. Ells s’han encarregat de dirigir les sessions amb els alumnes i han optat per la improvisació conduïda. La idea era provar-ho, sense cap patró ni base establerta, però sí seguint unes pautes.

Dins d’aquest projecte hi trobem la figura del mediador, que connecta els creadors amb l’entorn escolar. En aquest cas ha estat l’Heliogàbal. Pel Miquel Cabal, director adjunt de l’espai gracienc, aquesta activitat és una manera de trencar la dinàmica de les aules i canviar la mentalitat tant dels alumnes com del centre educatiu.

Pels joves també ha estat una experiència innovadora que els ha permès, a través de la música, connectar amb altres elements. En aquesta setena edició de Creadors en residència han passat 11 artistes per 11 instituts públics d’educació secundària. Amb aquests, el projecte ja suma 50 residències realitzades en 32 instituts de la ciutat.