El vicepresident primer del FC Barcelona, Jordi Cardoner, ha escrit una carta oberta dirigida a tots els socis i aficionats en la qual explica les accions que ha fet el club durant la crisi del coronavirus. Aquesta carta arriba després que aquest dilluns s’hagi fet oficial l’acord entre el club i els jugadors del primer equip perquè es rebaixin el sou.
Aquesta és la carta de Jordi Cardoner
“Quants catalans acabem el cap de setmana i, entre altres qüestions, ens preguntem: “Què ha fet el Barça?”. Evidentment, quan ens fem aquesta pregunta, parlem de futbol, del resultat del partit de la jornada, de si hem guanyat o no.
Aquests dies no hi ha futbol. Hi ha, però, una gran final, possiblement la que mai hauríem volgut juga,. un partit a vida o mort contra el més cruel dels rivals, un rival fins ara desconegut: el coronavirus.
Per guanyar aquest partit hem de seguir, fil per randa, les indicacions i requeriments que ens arriben de les autoritats sanitàries: ens hem de quedar a casa, protegir-nos, i protegir les persones més vulnerables de l’atac indiscriminat del maleït virus. Però també, des de casa, ens podem reforçar i sumar en la lluita contra aquest enemic.
Però tornem a la pregunta de l’enunciat. Aquests dies els nostres socis, penyistes, aficionats, es deuen estar preguntant: i què ha fet el Barça? A banda de buscar solucions per minimitzar l’impacte econòmic que patirà el club com a conseqüència d’aquesta crisi, què més està fent el Barça?
Aquests dies, per exemple, no només estem contribuint a conscienciar tothom de la importància de quedar-se a casa per aturar el contagi de la malaltia, sinó que des de l’Oficina d’Atenció al Barcelonista (OAB) estem atenent milers de consultes relacionades amb el coronavirus. De fet, des que va començar aquesta crisi, el nombre de consultes telefòniques i telemàtiques rebudes s’ha doblat, però el més rellevant és que el 67 % tenen a veure amb aquesta pandèmia. Aturem-nos aquí.
Per què? Doncs perquè m’atreveixo a afirmar, des del desconeixement, que no hi ha cap més club al món on això estigui passant. L’ADN Barça que molts de nosaltres compartim fa que en situacions de desprotecció, d’angoixa o fins i tot de por, ens adrecem al nostre club per trobar respostes o, simplement, l’escalf que molts necessitem en moments com els que estem vivim. És extraordinari!
Però no només això: en el marc del que ens està passant, des de la responsabilitat que ens ha confiat el soci, ens hem posat a treballar per afegir a les accions de l’Administració la nostra iniciativa adreçada al nostre col·lectiu social i, per extensió, als col·lectius més vulnerables, els infants i la gent gran.
Des de l’Àrea Social i la fundació volem seguir acompanyant la nostra gent. Ser a prop dels socis vol dir, entre altres moltes coses, acompanyar-los en moments difícils. Per això, l’OAB, que segueix operativa des del primer dia, s’adreçarà telefònicament a tots els socis i sòcies més grans de 80 anys —més de 8.000— i els preguntarà com es troben i si necessiten alguna cosa. L’objectiu és posar-se en contacte amb ells cada 15 dies i fer el seguiment dels requeriments, molts del quals seran simplement informatius, així com adreçar-los als serveis oportuns.
D’altra banda, la nostra fundació, present a 85 localitats de Catalunya i a 59 països del món, amb 1.630.000 beneficiaris, esdevé la branca d’expressió solidària i de responsabilitat social corporativa del club, i per això desenvoluparà un seguit d’accions que s’identifiquen amb el seu objecte social.
Passo a detallar algunes d’aquestes accions:
- Contactes amb els patrocinadors globals i regionals del club per fer donacions de material i equipaments sanitaris. La primera remesa de 30.000 mascaretes donades per Taping, un dels nostres patrocinadors a la Xina, ja ha arribat a Catalunya, i es destinarà a residències de la gent gran.
- Llançament d’una campanya de sensibilització i conscienciació, reforçant el missatge de “#quedatacasa”, en col·laboració amb l’Hospital de Sant Joan de Déu, que es difondrà a través de Barça TV, de les xarxes socials i dels canals de comunicació del club, que tindrà com a protagonistes els nens i nenes que, a causa de la seva malaltia, fa temps que estan ingressats al centre. Amb prescriptors i prescriptores de diversos àmbits, explicaran la seva experiència i convidaran tothom a quedar-se a casa.
- Manteniment dels programes i recerca de nous suports per als col·lectius més vulnerables amb els quals habitualment treballa la Fundació Barça.
Però això no és tot. El Barça ha posat les seves instal·lacions a disposició del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya; s’ha posat al servei de les autoritats a través de la Confederació Mundial de Penyes, les federacions de penyes, i les mateixes penyes, per aprofitar la seva presència al territori per ajudar les entitats en l’àmbit local, tant en l’aspecte d’ajuda personal, com de posada a disposició de recursos i instal·lacions. Alhora, la mateixa confederació ha encetat una col·laboració amb el Banc dels Aliments, i mitjançant el Barça Innovation Hub el club s’ha posat a disposició dels centres de recerca com l’Hospital Clínic, l’Hospital Trias i Pujol o el Barcelona Supercomputing Center, per oferir la nostra col·laboració i coordinació en les accions d’investigació relacionades amb l’impacte del coronavirus en la pràctica de l’esport.
Tot això està fent el Barça. Perquè d’aquesta manera segueix fidel a la seva raó de ser; acompanyant la seva gent en els moments més íntims i delicats; estant present en el seu dia a dia, amb o sense competició; i fent sempre costat als més vulnerables. I deixant clar, una vegada més, que, sense entrar en el debat de si som o no el millor club del món, el fet és que som diferents; perquè, en definitiva, aquesta és la millor manera de demostrar, des dels fets, que, efectivament, som ‘Més que un club'”.