Idear
, construir i plasmar en l’asfalt un vehicle de competició no és gens fàcil, i ara encara menys en plena crisi sanitària pel coronavirus, quan els projectes més ambiciosos han hagut de reinventar-se.
Del taller a l’ordinador de casa
L’equip UPC ecoRacing
ha adaptat la feina a cadascun dels participants en la creació d’un monoplaça elèctric nou de competició, l’Eco RX 2020. Des de l’esclat de la covid-19 i l’aturada de les classes, treballen telemàticament malgrat la distància que els separa perquè són 25 estudiants de diverses especialitats de l’enginyeria (aeroespacial, electrònica, mecànica, de disseny industrial…), que estan repartits per tot el país.
Treballen en el projecte des de Barcelona, Lleida, Terrassa, el Maresme, Tarragona… El procés d’adaptació a la nova manera de fer no els ha estat fàcil però l’esforç valdrà la pena perquè, si tot va bé, serà el seu primer vehicle autònom, un cotxe sense conductor que disposarà de la tecnologia punta.
Pioners a Espanya
L’equip de la Politècnica fa 12 anys que dissenya i fabrica vehicles 100 per cent elèctrics de competició amb els quals participen en la Formula Student, un campionat internacional de vehicles dissenyats per 1.000 equips d’estudiants d’enginyeria de tot el món, 26 dels quals espanyols, que es preparen per accedir al món laboral. Els jutges especialitzats en l’automoció sempre han valorat molt el treball d’aquests joves catalans. “La temporada passada vam competir en quatre competicions internacionals, en les quals vam aconseguir cinc trofeus, amb la qual cosa ens mantenim com l’equip amb millor palmarès de l’estat”, ens diuen. Al llarg dels anys han pujat al podi de diversos circuits europeus, americans i australians.
Competicions cancel·lades
Com ha passat amb multitud de competicions en tot el món, la Formula Student també ha estat afectada però això no ha fet caure la moral dels estudiants, que continuen treballant amb més dificultat que mai per acabar el cotxe nou, el primer sense conductor, que presentaran l’any 2021.
Què fa l’equip UPC ecoRacing?
Des de la seva creació, l’any 2008, els diferents estudiants d’enginyeria mecànica que hi han pres part s’han proposat desenvolupar tecnologies sostenibles en el camp de l’automòbil.
El primer cotxe, l’EcoR2, el van evolucionar fins al 2013, quan van presentar l’EcoRZ, el primer 100 per cent elèctric i amb el qual van començar a arribar els èxits en campionats europeus. El pas següent va ser l’EcoRX, el primer vehicle amb tracció integral de l’estat, era l’any 2018, un cotxe que van arrodonir l’any passat. El pes del vehicle era de 210 kg, amb una potència de 140 kW, l’equivalent als 190 cavalls de potència d’un vehicle convencional. L’acceleració del cotxe de 0 a 100 km/h era de 2,4 segons. UPC ecoRacing acumula 31 trofeus al llarg dels 12 anys de competir al màxim nivell internacional.