Els transportistes han iniciat aquest dilluns cinc jornades de mobilitzacions contra les dificultats per operar al Port de Barcelona i han denunciat la “passivitat” i el “desinterès” dels gestors per resoldre “els greus problemes del sector”, segons exposa un document intern de l’associació de transportistes autònoms Sintraport, al qual ha tingut accés l’ACN. Els transportistes denuncien diversos aspectes a millorar com les “llargues cues” al llarg del dia al recinte portuari —que només els permeten operar 1,2 transports diaris—, el mal estat dels contenidors —que, segons alerten, comporten pèrdues perquè cal revisar-los o abonar les despeses dels que no es poden endur— i la precarietat del sector.
Per la seva banda, el Port defensa les millores implementades en els últims anys i diu que les cues es produeixen en moments puntuals. De moment, les mobilitzacions es concentren dins del recinte però els conductors no descarten traslladar-les a fora en un futur.
Llargues cues per accedir al port
Segons els conductors, les llargues cues “impossibiliten el correcte i regular desenvolupament de la feina durant la jornada” i avisen que és una situació “que es repeteix diàriament”. Asseguren que els impediments només els permeten fer 1,2 transports cada dia i no poder generar una “xifra de negoci digna”. De fet, les empreses de transportistes i el Port van arribar a un preacord sobre l’hora i el temps d’estacionament però no en les indemnitzacions que haurien de percebre en cas d’incompliment de les noves condicions.
Per ara, els convocants han optat per concentrar les protestes dins del recinte portuari per no molestar els ciutadans, però no descarten traslladar-les a l’exterior si les seves mobilitzacions no són ateses. Les protestes consisteixen a fer marxes lentes per dins del port —ocupant un dels carril per no impedir la mobilitat pel recinte— i en una marxa a peu per l’interior de les instal·lacions fins al World Trade Center.
Negociacions bloquejades
Els transportistes van decidir fa unes setmanes ajornar les mobilitzacions previstes a petició de la Direcció General de Transports, que ha actuat de mediadora, per continuar les negociacions amb l’administració del Port. Des d’aleshores han mantingut trobades amb els diferents agents implicats —com l’Autoritat Portuària de Barcelona, estibadors, consignataris, agents duaners i federació de transportistes, entre d’altres. Concretament, s’han celebrat una dotzena de trobades entre els mesos de gener i març, la darrera, el dilluns 4 d’aquest mes.
El 23 de novembre, els camioners de Sintraport ja van convocar una marxa lenta a les rondes per protestar contra l’Ajuntament de Barcelona per incomplir els acords amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i les associacions de transportistes del Port de Barcelona. L’acord donava llum verda a la circulació d’uns 200 camions amb contenidors per la ronda del Litoral, sempre amb origen o destinació al Port de Barcelona. Però la Guàrdia Urbana va acabar multant alguns dels vehicles pesants. Posteriorment, l’Ajuntament va assegurar que les sancions no es farien efectives.
El Port defensa les millores dels darrers anys
Els gestors del Port de Barcelona han lamentat aquest dilluns que l’aturada dels transportistes “perjudica el desenvolupament de l’activitat portuària” i asseguren que el transport terrestre a la instal·lació “ha millorat de manera significativa durant els darrers anys, fruit de diversos desenvolupaments i processos de digitalització”. També afirmen que han mantingut “en tot moment el diàleg obert amb les parts durant els darrers dos mesos” fins a assolir diversos acords entre les terminals de contenidors i els transportistes.
El Port assegura que “circumstancialment es poden produir algunes puntes d’espera excessives, però sempre puntuals i associades a alteracions concretes”, un fet que atribueixen també a la tendència “al gegantisme” dels portacontenidors, que ha propiciat l’arribada de vaixells cada cop més grans. La infraestructura explica que està desenvolupant un sistema de reserves per planificar l’arribada de camions i solucionar les esperes excessives a les terminals.