“Cal garantir que el teletreball no s’acabi convertint en teleprecarietat”
. La crisi sanitària pel coronavirus i el confinament decretat han alterat per complet la forma de treballar: molts treballadors s’han endinsat per primera vegada en el món del teletreball, és a dir, treballar des de casa. La UGT de Catalunya, però, denuncia que sovint els treballadors han hagut d’utilitzar mitjans propis per poder treballar o que l’empresa no ha garantit el dret a la desconnexió digital dels empleats, alhora que hi ha hagut manca de “mesures preventives”. El sindicat denuncia que el teletreball té “buits normatius” que poden provocar situacions de precarietat laboral, sobretot en les dones.
La Unió General de Treballadors de Catalunya demana que es corregeixin aquests buits normatius en l’escenari postcovid, en què algunes empreses mantindran el teletreball. De fet, el sindicat calcula que més de la meitat dels assalariats catalans (57,18 %) podrien ser potencials treballadors no presencials. Per això, demanen urgentment una nova legislació.
Decàleg per abordar la regulació del teletreball
Per això, la UGT ha fet públic un decàleg en què apunten deu qüestions que consideren prioritàries per abordar en la nova regulació d’aquesta modalitat de treball. Per exemple, demanen que el teletreball sigui voluntari i reversible, que la jornada laboral s’adeqüi a la càrrega de treball, que es garanteixi el dret a la intimitat i que els treballadors rebin una formació en competències tecnològiques.
Tot plegat, diu el sindicat, cal abordar-ho amb perspectiva de gènere “per evitar que el teletreball sigui un focus de discriminació i desigualtat”, diu Núria Gilgado, secretària de Política Sindical de la UGT de Catalunya. El sindicat adverteix que en moltes llars el teletreball ha estat un “còctel explosiu” per a les dones perquè han hagut de combinar el teletreball amb l’atenció i la cura.