La ministra de Foment, Ana Pastor; el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig; l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias; el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, i l’armador Emanuel Grimaldi, entre altres autoritats, participaran en l’acte d’inauguració de la nova terminal. Està situada al costat de la d’Acciona-Transmediterránea, dedicada als ferris amb les illes Balears i al “short sea shipping” o transport marítim de curta distància. La suma dels dos espais, segons el Port de Barcelona, “constituirà una oferta potent, amb serveis de qualitat, capacitat per operar molts més vaixells, vehicles i camions i també més càrrega rodada i convencional”.

Grimaldi ha invertit 20 milions d’euros en la infraestructura, que es troba al Moll de Costa i inclou un edifici de 3.750 metres quadrats, una gran esplanada i tres passarel·les que connectaran els tres pisos de la terminal amb els ferris i els vaixells. A l’estació marítima hi haurà, a més, locals comercials, un restaurant i una gran sala de conferències. Tot plegat, per poder donar servei fins a 4.000 passatgers cada hora.

El mercat dels creueristes està ja força consolidat i la inversió de Grimaldi té com a objectiu fer créixer un altre mercat: el dels viatges de curta distància. Tot i que, de moment, es tracta d’un terminal de ferris exclusiu d’aquesta empresa, la marca italiana ha mostrat interès en la possibilitat que en el futur hi operin altres armadors que puguin posar en marxa noves línies cap a la Mediterrània, el Magreb i l’Àfrica Occidental.

El Port manté així una aposta iniciada fa més d’una dècada, que l’ha situat com el més destacat d’aquest tràfic marítim a l’Espanya i un dels més importants del sud d’Europa, amb línies cada vegada més consolidades tant de curta com de llarga distància. L’objectiu estratègic del Port de Barcelona és que, a més de connectar Barcelona amb la resta del Mediterrani mitjançant el turisme de ferris o creuers, la ciutat se situï com a “hub logístic” que ofereixi una alternativa competitiva al transport per carretera, el més utilitzat d’Europa. De fet, cada any uns 100.000 camions deixen de circular per les carreteres i se substitueixen pel transport marítim.