Aquest divendres acaba el termini perquè els comerços s’adaptin al nou decret estatal d’estalvi energètic. La normativa implica, en molts casos, haver d’instal·lar portes d’accés automàtiques per evitar que es malbarati energia. En el dia límit per poder fer els canvis i adequar els establiments, el seguiment a Barcelona ha estat desigual. Alguns ja fa temps que disposen de portes automàtiques i altres les han instal·lat ara. Però segons estimacions del Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme i la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), tan sols el 10 % dels comerços del territori nacional han pogut adaptar els seus locals.

De fet, demanen una moratòria “raonable” per poder implementar els canvis, ja que consideren que el termini per emprendre aquestes modificacions no ha estat “realista ni raonable”. A l’agost, comerciants i restauradors ja avisaven que veien “impossible” instal·lar portes automàtiques a temps.

La despesa econòmica, la principal barrera

Els comerços que, de moment, no han instal·lat portes d’accés asseguren que no ho han pogut fer per una qüestió econòmica. “Actualment tenim molt poc marge”, diu la Lorena, encarregada d’una fruiteria del carrer de Rogent. A més, ha afegit que tenen parada de fruites a l’exterior i que “és molt poc pràctic” posar portes automàtiques. La Danielle, encarregada d’una botiga de roba al mateix carrer de Rogent, explica que actualment no es pot permetre aquesta despesa i que s’ho plantejarà “de cara a l’estiu vinent”.

Fruiteria

En altres casos, alguns comerciants han optat per mesures alternatives. Per exemple, una floristeria que ha posat un mecanisme que fa que la porta es tanqui sola.

Comerços que no se senten interpel·lats

Molts comerços no s’han sentit interpel·lats pel fet de no tenir ni calefacció ni aire condicionat. És el cas de la llibreria Pebre Negre, al Clot, que s’ha beneficiat de la volta catalana. Maite Cusí assegura que aquesta construcció arquitectònica fa que tant l’aire calent com el fred pugin a la superfície i no necessitin cap sistema de climatització.

Barcelona Comerç demana pensar a llarg termini

Barcelona Comerç tem que es tracti d’una mesura transitòria que obligui a fer una despesa innecessària als establiments. També assenyala que per a aquest tipus de mesures cal més consens i pensar a llarg termini. “No volem que passi el mateix que amb les terrasses per als fumadors. És a dir, que ara la gent s’hi adeqüi i d’aquí a quatre mesos ens adonem que això no ha servit per a res”, ha destacat Pròsper Puig, vicepresident de Barcelona Comerç.