(ACN) Riders x Derechos, Taxi Project i Elite Project han denunciat Glovo a la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) per “competència deslleial” i per “actuar com un càrtel”. D’una banda, els activistes denuncien que la plataforma de repartiment a domicili fixa les condicions comercials dels autònoms que treballen per l’empresa sense que ells puguin decidir sobre aspectes com els preus de cada carrera per repartiment.

Treball imposa una multa de 79 milions d’euros a Glovo per incompliment de la llei “rider”
La ministra de Treball, Yolanda Díaz, denuncia vulneració de drets dels treballadors i obstrucció a la tasca de la inspecció per part de l’empresa

De l’altra, també acusen Glovo d’exercir competència deslleial respecte a la resta d’empreses atès que, suposant que els seus treballadors són autònoms, la plataforma s’estalvia els costos de contractació o complir amb la llei de prevenció de riscos laborals.

Infraccions molt greus

Segons l’advocada Montserrat Ribot es tracta d’infraccions “greus i molt greus” de la llei de la competència. Segons ha indicat, les sancions podrien escalar fins a un 10 % de la facturació de les companyies.

Concretament, Ribot ha apuntat que Glovo estaria infringint l’article 1 de la Llei de la defensa de la competència pel que fa a la suposada presa de decisions unilaterals sobre les tarifes dels seus “riders” i altres aspectes comercials, i de l’article 3, en aquest cas per competència deslleial amb la resta d’empreses del sector que sí que tenen contractats els seus treballadors.

En cas que la CNMC accepti investigar els actes denunciats per l’aliança d’activistes, l’organisme regulador disposarà de 18 mesos per decidir si sanciona o no Glovo.

Els activistes creen l’Observatori del Treball, Algoritme i Societat

Els activistes han informat de la denúncia aquest dijous en la presentació de l‘Observatori de Treball, Algoritme i Societat (TAS) al Col·legi de Periodistes de Catalunya, una nova organització encapçalada per Élite Taxi, Taxi Project i Riders x Derechos que té per objectiu la defensa dels empleats afectats per la falsa autonomia o per altres vulneracions de l’economia de plataformes en sectors com el transport de passatgers.