El múscul portuari continua exhibint-se amb nous rècords. Entre els mesos de gener i juny es van exportar un total de 276.566 TEU, mesura que equival a un contenidor de 20 peus. POSTPO Des de 2010, cada any s'han superat les xifres. Enguany, la càrrega exportada és un 12% superior a la de 2012. Aquest creixement està consolidant el port com una instal·lació exportadora. Històricament sempre ha destacat per les importacions. SIXTE CAMBRA president del Port de Barcelona "És el primer semestre rècord en la història del port, mai abans havíem exportat tants contenidors en el primer semestre de l'any. Portem quatre anys seguits incrementant el número de contenidors." Per mercaderies, el transport d'automòbils ha registrat un creixement de l'1%. També va remuntant el tràfic de granels líquids, com els hidrocarburs. La gasolina ha experimentat un creixement del 69%; el fuel, un 79% i els productes químics, un 9%. Les dades també són positives pel que fa al transport ferroviari de mercaderies, que ha crescut un 14%. SANTI VILA conseller de Territori i Sostenibilitat "Al darrere aquestes dades hi ha sectors estratègics vinculats a indústries com l'automoció o l'exportació de sals i potasses que generen també ocupació." Per zones geogràfiques, destaca el dinamisme que s'està produint en mercats fora de la zona euro. Encapçala la llista l'Àfrica del Nord amb exportacions creixents al Marroc, Argèlia i Tunísia. Com a aliat de la reactivació econòmica, al port li manca tancar l'episodi dels accessos ferroviaris i viaris definitius. La signatura de l'acord amb el Ministeri de Foment per licitar-los es farà l'última setmana d'agost o la primera de setembre.

Els resultats consoliden Barcelona com un port d’exportacions i capgiren la tendència que havia tingut fins a 2009 amb un volum d’importacions superior.

El dinamisme en les exportacions s’explica en bona part gràcies a l’activitat a mercats emergents com ara Rússia, Turquia, Algèria, Malàisia, Singapur o el Brasil. Altres països que estan incrementant la recepció de mercaderies, segons informa el port, són Estats Units i els Emirats Àrabs.

La xifra demostra que les empreses catalanes aposten per l’exportació com a motor per sortir de la crisi. Per això, la Generalitat ha tornat a reclamar la importància que els accessos viaris i ferroviaris al port estiguin licitats abans d’acabar l’any. Cal recordar que la signatura amb Foment s’ha endarrerit fins a principis de setembre per l’accident de tren de Galícia.

Les importacions també van a l’alça

A banda de l’impuls que han rebut les exportacions, el balanç del primer trimestre marca també una millora de la tendència en la importació. El descens que es va observar durant el 2012 s’ha desaccelerat i durant la primera meitat d’aquest any els contenidors d’importació només han retrocedit un 2%.

Imminent signatura del protocol pels accessos viaris i ferroviaris

La signatura de l’acord entre la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Foment per licitar els accessos ferroviaris i viaris definitius al port s’ha endarrerit. El motiu ha estat l’accident de tren a Santiago de Compostel·la. Segons ha confirmat avui el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, la signatura del protocol es farà efectiva “l’última setmana d’agost o a principis de setembre”. Vila ha detallat que es tracta de “lligar agendes” entre la ministra Ana Pastor i el president català, Artur Mas, que també participarà en la signatura del conveni.

La inversió per als accessos viaris i ferroviaris és d’un total de 290 milions d’euros. Els 100 milions primers estaran dedicats al projecte ferroviari. El 50% d’aquest finançament l’assumirà el Port de Barcelona. Pel que fa als accessos viaris, s’hi dedicaran 190 milions d’euros.