Unes 1.300 persones, segons la Guàrdia Urbana, han participat en una nova mobilització dels treballadors de Nissan d’aquest dimarts a la tarda pels carrers del centre de la ciutat. Tornen a reclamar a la companyia un pla industrial de futur per a les plantes espanyoles.
Asseguren que el 2019 Nissan va abaixar la producció de vehicles a les 55.000 unitats, una dada que ja feia insostenible la factoria de la Zona Franca. El 2021, en el millor dels casos, afirmen, es produiran 42.000 unitats, una xifra encara més baixa. Per això demanen a l’Administració un pla de viabilitat seriós i estable, amb ajudes a l’empresa, per garantir la continuïtat de la factoria. En aquest context, representants dels comitès d’empresa de Nissan i de les indústries auxiliars s’han reunit amb la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, a qui han posat sobre la taula “una demanda per trobar línies d’ajuts públics per garantir la continuïtat de l’activitat a les plantes de Nissan i dels llocs de treball”.
Segons han explicat els sindicats a la sortida de la reunió, “ens ha agradat que hi hagi entesa entre l’Estat i la Generalitat per resoldre el conflicte laboral a Nissan”, ha explicat el representant de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza. Miguel Ruiz, portaveu d’USOC, ha destacat que “si l’administració obliga a una reconversió industrial en l’automoció per criteris ambientals, com ja va passar amb la mineria, ha d’oferir un pla B i una alternativa” perquè, apunta, “l’automoció és un sector cabdal al país”.
En aquesta ocasió, la manifestació ha sortit de la plaça de Catalunya per arribar a la Delegació del Govern espanyol, i tot i la bona sintonia descrita aquest dimarts, han anunciat més mobilitzacions les properes setmanes. Dimarts 25 de febrer, una manifestació que, amb sortida a la fàbrica de la Zona Franca, arribarà fins a la ronda del Litoral, que tallaran a la circulació. La setmana següent, tenen prevista una nova concentració a les portes del Parlament de Catalunya.
Reestructuració de la producció a Nissan
Nissan té previst fer una reestructuració de la producció a escala europea aquesta primavera i a la resta de països on hi té factories abans d’acabar l’any. És per això que, des de fa uns mesos, la marca japonesa ha alentit la producció, una situació que va començar el novembre passat amb una aturada de 10 dies a la planta de la Zona Franca. Alguns dels motius que ha esgrimit la multinacional nipona és que les noves tendències del mercat, amb demanda de vehicles més nets principalment a Europa, obliguen a redissenyar la planta de la Zona Franca. Els sindicats afirmen que aquesta circumstància fa perillar fins a 3.000 llocs de treball directes a Catalunya —2.600 a Barcelona— i fins a 20.000 d’indirectes incloent-hi les indústries auxiliars.
L’amenaça del tancament
Amb més incertesa i preocupació s’ho miren els treballadors de les empreses auxiliars, que fabriquen components per a les cadenes de muntatge de Nissan. Segons ha explicat Sónia Vázquez, portaveu de la Coordinadora d’Empreses Subcontrades i Proveïdors, “si a Nissan no hi arriba una producció amb cara i ulls, hi ha la possbilitat que les nostres empreses acabin tancant“. La coordinadora agrupa els comitès d’empresa de diverses companyies auxiliars, com Magna, Marelli, Snob, Tachis, Acciona o ISS.