Les xifres del darrer exercici de l’Agència Catalana de Consum (ACC) s’han disparat pel conflicte de les accions preferents que ha afectat milers de persones. En total l’any passat es van rebre 44.298 reclamacions, fet que suposa un 142% més que l’any 2012. Del total de queixes rebudes, un 59,7% van ser contra els bancs i caixes, majoritàriament fetes arribar pels clients de les accions preferents de CatalunyaCaixa. Si el 2012 l’agència va rebre 3.658 peticions en aquest apartat, el 2013 es van disparar fins a les 26.443, un 622% més.

Un 100% de retorn de les indemnitzacions

L’Agència Catalana de Consum ha tramitat els arbitratges de consum dels afectats per la contractació de participacions preferents i deute subordinat de CatalunyaCaixa. Durant el 2013 es van dictar 11.415 laudes i en tots s’ha acabat donant la raó al 100% dels afectats, fet que es tradueix en la restitució de 195 milions d’euros als perjudicats Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, “la tasca de l’ACC ha estat impressionant i extraordinàriament positiva pels afectats”. Torres lamenta que Bankia i l’Administració central no s’hagin avingut a la mediació per resoldre les preferents de Caixa Laietana, com sí que ha fet CatalunyaCaixa.

Pel que fa al llistat general de reclamacions, en segon lloc hi ha les telecomunicacions i Internet, que van passar de 4.850 a les 8,250 de 2013 (un 70,01% més). Les reclamacions per temes de transport van baixar un 53,33% i, en canvi, van pujarn un 96,57% les relacionades amb les empreses subministradores d’electricitat, gas i aigua. Precisament de cara a 2014 les previsions apunten que amb el canvi del sistema tarifari es pugui produir un increment de les consultes, queixes i reclamacions en el sector dels subministraments energètics.