Des de fa uns dies, al final del carrer de Marina ja no es veu el mar. El tapa aquest edifici de 3.000 metres quadrats que ha construït la multinacional automobilístia Porsche per celebrar una convenció internacional de distribuïdors de la marca. Es tracta d'un rectangle en blanc i negre, aixecat en menys de dues setmanes, situat a l'espigó que hi ha a tocar de la torre Mapfre i l'hotel Arts. Porsche ha pagat 330.000 euros per llogar l'espai fins al 28 de març. A més, la multinacional dedicarà 40.000 euros més a un projecte ocupacional, com a taxa de paisatge urbà . L'Ajuntament assegura que la presència d'aquesta marca durant aquest mes a Barcelona suposarà un impacte econòmic de gairebé 43 milions d'euros. A més, el consistori també destaca que la convenció internacional ajudarà a promocionar la ciutat com a 'smart city'. Tot i que els voltants de l'edifici són plens de cotxes que el públic pot observar, l'entrada a l'edifici està totalment restringida als 1.900 participants que aplegarà la convenció durant tres setmanes. Al llarg d'aquest matí, veïns i turistes miraven encuriosits una nova estampa a tocar de mar. No és la primera vegada que l'Ajuntament lloga un espai públic com a font d'ingressos. Durant el maig de l'any passat, l'estàtua de Colom va lluir durant 18 dies la samarreta del Barça. En aquella ocasió, Nike va pagar 94.000 euros. Més recent queda l'opulent boda dels Mittal. Entre altres espais, la família va llogar el MNAC per 205.000 euros.

Més de 1.900 representants d’empreses distribuïdores de Porsche d’arreu del món participen aquest mes en la convenció que la marca alemanya ha organitzat a Barcelona. Els participants tenen ocupades pràcticament totes les habitacions de l’Hotel Arts, situat just al costat de l’edifici que Porsche ha construït per a aquests dies a l’inici del carrer de la Marina. Es tracta d’un gran cub blanc i negre, envoltat dels models més representatius de la marca. L’edifici es veu des de lluny en baixar pel carrer de la Marina i, en apropar-s’hi, els vianants es troben que no poden arribar fins al mar, a no ser que es desviïn cap al Port Olímpic o la platja del Somorrostro.

La convenció va començar el dia 7 de març i s’acabarà el proper dia 28. Llavors començaran les tasques de desmuntatge de l’edifici, que duraran uns vuit dies. Porsche ha pagat 330.225 euros a l’Ajuntament en concepte d’ocupació de la via pública. A més, s’ha compromès a abonar en espècies els 40.000 euros de taxa de paisatge urbà que li correspondrien: Porsche es farà càrrec d’un projecte social ocupacional vinculat al sector de l’automoció que de moment l’Ajuntament no ha donat a conèixer.

Aquest acord amb Porsche arriba després de les darreres polèmiques per la utilització d’espais públics amb fins privats, com ara el casament de la neboda del magnat indi de l’acer Lakshmi Mittal al Museu Nacional d’Art de Catalunya (205.000 euros de lloguer) o l’acció publicitària de Nike en posar una samarreta del Barça a l’estàtua de Colom (94.100 euros de patrocini de projectes municipals). El tema ha estat motiu de debat polític amb l’oposició municipal. Des de l’Ajuntament, argumenten que l’esdeveniment de Porsche, a més dels ingressos directes que genera al consistori i als sectors econòmics implicats, projecta la imatge de Barcelona arreu del món com a ciutat capdavantera en les tecnologies d'”smart city”.