Aquesta imatge o aquest cartell (horari de dilluns a dissabte) canviaran aquest estiu perquè els diumenges de juliol i agost els comerciants de la ciutat podran apujar la persiana. Serà al matí, de 10 a dues i amb la voluntat d'aprofitar el potencial turístic de la ciutat per fer caixa. SÒNIA RECASENS, tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació "A qui ens dirigim és a la demanda externa. Som una ciutat eminentment turística en aquests moments." VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "Això està pensat per al creuerista o la gent que ve de pas i està de pas per Barcelona unes hores." La nova regulació afectarà el conjunt de la ciutat per preservar la cohesió del comerç barceloní. MIQUEL ÀNGEL FRAILE, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya "Començar a fer ratlles sobre la ciutat i els carrers també era un element molt complicat i perquè aquest sí i perquè aquest no, i en aquest sentit les oportunitats són per a tots." L'acord s'ha assolit després de mesos de negociació entre els principals representants del sector, però n'han quedat fora els promotors inicials de l'obertura en diumenges i festius, l'oficina Barcelona Shopping Line, perquè són partidaris de liberalitzar encara més els horaris. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Els bons acords i els boncs pactes no satisfan normalment tothom, cada un ha de cedir una mica però jo crec que tenim un bon acord." A més de permetre l'obertura els diumenges d'estiu al matí, l'Ajuntament ha fixat quatre diumenges més en què els comerciants podran obrir tot el dia. Seran el 30 de març, el 18 de maig, el 29 de juny i el 14 de setembre. No són dates casuals, sinó que coincideixen amb el Saló Alimentària, els moments d'afluència màxima de creueristes i la festa de l'Orgull Gai. És a dir, esdeveniments que atrauen gran afluència de turistes. A més, es mantenen els sis festius en què es pot obrir per la campanya de Nadal i les rebaixes. Els establiments de les zones més turístiques celebren la mesura de l'Ajuntament. Creuen que és una bona oportunitat per fer caixa. IGNACIO SÁNCHEZ encarregat de Conti "Ja que tenim tant turisme aprofitar la despesa d'aquests turistes diumenges és bo. Ja que tenim tant turisme que gastin." VICTÒRIA ESPAR, pelleteria La Sibèria "Tot el que sigui ampliar una mica l'horari comercial per poder facturar una mica més i sortir d'aquest pou on estem està molt bé." Això, aquells establiments que viuen en gran part del turisme. No és el cas d'aquesta merceria del Portal de l'Àngel. Tenen clar que no obriran en diumenge. SALVADOR PEDRET, merceria Santa Ana "El nostre client potencial és el que té la necessitat de l'article de merceria, que són els barcelonins." En aquesta sabateria de la rambla de Catalunya no saben què faran. L'experiència els diu que obrir un diumenge no sempre surt a compte. ANNA PEREIRA, dependenta "Tampoc no es veu que la gent compri molt més per obrir un diumenge. La gent quan vol comprar fa horari." "L'horari d'obertura dels diumenges estarà limitat de 10 del matí a dues del migdia. L'Ajuntament considera que això va en favor de la conciliació familiar de les persones que treballen en el sector." Un argument que no tothom comparteix. LOLA GONZÁLEZ, dependenta "No augmentarem personal, serem els mateixos i haurem de rotar les hores de festa. Si no puc compartir la festa amb la meva família no em serveix de res." 04:47, LOLA GONZÁLEZ, dependenta Elter De fet, en general a Sants, són pocs els que hi estan d'acord. "Les àrees comercials del centre són les que han forçat aquesta situació i són a qui més els interessa." Els interessa pels turistes àvids de compres. Aquest estiu, no es quedaran amb les ganes.

A banda dels diumenges i festius de juliol i agost, les botigues podran triar si obren el 30 de març, el 18 de maig, el 29 de juny i el 14 de setembre. No són dates casuals. El 30 de març és la vigília de la inauguració del Saló Alimentaria, una fira que porta a la ciutat més de 100.000 visitants. El 29 de juny coincideix amb la celebració de la festa Pride Barcelona. I el 18 de maig i el 14 de setembre són dues dates en què s’espera l’arribada de molts creueristes.

Aquests quatre dies formen part del calendari de 10 festius que fins ara fixava la Generalitat. El govern català, però, va cedir la potestat als ajuntaments de decidir sobre quatre d’aquests dies. La tria d’aquests quatre dies, que variaran cada any en funció de l’afluència turística, suposaran l’eliminació de dos dies que fins ara eren d’obertura comercial: el 12 d’octubre i l’1 de novembre. Aquests quatre dies, a diferència dels festius de l’estiu, l’obertura serà a temps complet.

Consens i respecte al model comercial de ciutat

Un cop revelada la incògnita de l’acord arribat amb els comerciants, fruit d’un llarg procés negociador, el govern ha volgut explicar-ne els detalls. “S’ha volgut preservar el model  pel qual sempre hem apostat”, ha dit l’alcalde, Xavier Trias: “la ciutat rep molts turistes, benvinguts, però el més important és que hi hagi benestar a la ciutat”. La tinenta d’alcalde d’Economia, Sònia Recasens, ho ha deixat clar: “Ens dirigim a la demanda externa, als turistes. Volem aprofitar el potencial però estendre’l a tota la ciutat, i conservar el nostre model de comerç de proximitat”.

L’acord respecta els consells de l’estudi realitzat per la Universitat de Barcelona que es va presentar l’octubre passat. Un informe que apuntava que si es desplaçava la demanda interna cap als dies festius això repercutiria negativament en els negocis. Per això s’ha triat obrir els mesos de juliol i agost: “Els barcelonins estan de vacances o estan a la platja, els diumenges de 9 a 14 h no estan per anar a comprar”, ha dit Recasens.

Shopping Line aspirava a més

La titular d’Economia també s’ha pronunciat sobre el fet que els comerços agrupats en la Shopping Line no estiguin presents en l’acord. “En l’inici de les negociacions partien de posicions molt allunyades. No podíem arribar a les seves aspiracions”. La tinenta d’alcalde d’Economia ha insistit que amb l’acord es busca “beneficiar tot el comerç, no només el del centre” i alhora descongestionar les zones més turístiques i portar els visitants a altres punts de la ciutat.

Els qui sí que s’han sumat a l’acord són la Fundació Barcelona Comerç, PIMEC Comerç, el Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona i la Confederació de Comerç de Catalunya. El president de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, s’ha mostrat satisfet amb l’entesa perquè “no podíem negar als comerços que no estan al centre l’oportunitat de gaudir dels beneficis del turisme. Començar a fer ratlles sobre el mapa de la ciutat era complicat”, ha ironitzat.