Dos quilos de gambes congelades, més ampolla de cava per menys de 20 euros. Cada cop són més els establiments que s'apunten a la febre de les ofertes del mes de novembre. D'una banda ajuden el consumidor a omplir el rebost amb previsió i a bon preu i de l'altra reactiven les compres en un mes no especialment bo per al comerç. La Rosa és un exemple d'aquesta nova tendència de consum. ROSA FERRER Avançar-se als Reis o al Pare Noel pot ser una altra bona idea per evitar el tant temut gener costerut. En el cas d'aquesta botiga de joguines els descomptes del mes de novembre arriben fins al 50%, un reclam dallò més llaminer, que a més ens assegura no quedar-nos sense el ninot de moda si deixem les compres per a última hora. NOELIA GONZÁLEZ Des de les associacions de consumidors apunten a la crisi com la principal causant d'aquest canvi en el model de consum. El consumidor és ara més exigent i es mira molt més a l'hora de comprar, i s'allunya de dinàmiques ultraconsumistes d'ara fa uns anys. SALVADOR DOMÍNGUEZ, president de la UCC

Els supermercats, les botigues de joguines o les de tecnologia, gairebé tot el comerç avança descomptes aquest mes de novembre. Campanyes com el Black Friday són una clara mostra que aquesta tendència arriba per quedar-se. I es que d’entrada tot son avantatges. El consumidor pot omplir el rebost amb previsió i bons preus i el comerç reactivar unes vendes que aquestes setmanes encara no estan gaire animades. Malgrat tot deixar les compres per a última hora continua sent la tònica general.

Son uns nous hàbits de consum establerts en bona part per la crisi, la falta de la paga extra de Nadal també ha ocasionat que molts vulguin avançar les seves compres per tal d’evitar un gener massa costerut.