L'escola de negocis ESADE ha presentat el seu estudi anual sobre l'actitud dels consumidors espanyols el 2015. Una de les primeres conclusions és que en aquesta campanya de Nadal el consumidor comprarà amb més alegria, en concret entre un 4 i un 5 % per cent més que l'any passat, i se situa en nivells semblants als de 2006. L'informe també apunta que els consumidors han deixat de comprar en els períodes de rebaixes clàssics i s'imposa ara, en un 60 per cent dels casos, les compres aprofitant qualsevol moment de descompte, com per exemple el Black Friday o el Cibermonday, que a més han augmentat un 10 per cent les vendes respecte a l'any passat. JOSEP FRANCESC VALLS, autor de l'informe sobre consumidors d'ESADE "Jo crec que es un fenòmen definitiu de desestacionalització de les compres. El client està buscant el millor dia de l'any i el millor canal per realitzar les compres al llarg d'un període llarg de temps." L'estudi també es fixa en els hàbits de consum en línia, els consumidors aquest any es gastaran entre 60 i 70 euros més que l'any passat en aquest tipus de compres i es calcula que ja són un 67 per cent els que fan alguna despesa a través d'Internet. L'estudi també apunta que la compra racional s'ha instal·lat definitivament en el consumidor espanyol. LLUÍS LLANAS, president de l'Eix Comercial Creu Coberta "Totalment d'acord, perquè ho estem fent. Com que ja fa quasi quatre anys que ho estem fent, estic totalment d'acord i crec que encara hem de mirar de posar-nos-hi més tots i fer més campanyes conjuntes els eixos comercials." PRÒSPER PUIG, president de l'Eix Comercial de Sant Andreu "Les ofertes sempre incentiven la venda, això és evident. A nosaltres ens agradaria més que no es fessin indiscriminadament perquè sinó el que estem fent és reduir molt les marxes. La gent no tindrà més renda disponible, tindrà la capacitat de compra que tingui, no en tindrà més que aquesta. L'únic que estem fent és minvar d'uns recursos posterios als comerços."

Segons l’informe ‘Actitud dels consumidors 2015’, el consum i l’estalvi han experimentat un augment des de 2012 però les conseqüències de la crisi en la despesa de les famílies encara es nota. Així, el 60 % dels clients esperen a realitzar les compres quan hi ha qualsevol tipus de rebaixa i nou de cada 10 consumidors comparen preus abans de comprar algun producte.

L’estudi també ressalta l’augment de les vendes per Internet, com demostra el fet que la compra en línia ha passat del 44 % el 2013 al 67 % aquest 2015. En aquest sentit, iniciatives com el Black Friday o el Cyber Monday han fet incrementar un 10 % la facturació respecte a l’any passat. Per aquest motiu, l’autor de l’informe, Francesc Valls, recomana als eixos comercials de Barcelona que impulsin iniciatives de promocions similars.

Des de l’Eix de Creu Coberta, Lluís Llanas es mostra “totalment d’acord” amb aquesta idea que ja van “iniciar fa quatre anys” i proposa fer “campanyes conjuntes” amb els diversos eixos. El president de l’Eix Comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig, puntualitza aquesta afirmació. Tot i que és evident que les ofertes incentiven la venda, defensa que no es facin de manera “indiscriminada” perquè redueixen, encara més, el marge de guany dels comerciants.

Segons es desprèn de l’estudi, el consumidor comprarà durant aquest Nadal sobretot coses útils, encara que adquirirà també productes que no s’hauria permès l’any passat. A més, combinarà la compra presencial amb la feta a través d’Internet i utilitzarà més la targeta de crèdit.