Les xifres de l’estudi que Barcelona Oberta ha presentat aquest dimecres mostren que l’obertura de diumenges i festius, a les anomenades zones de gran afluència turística (ZGAT), entre els mesos de maig i setembre, ha estat positiva. Els comerços que s’han adherit a aquesta obertura, de fet, han facturat 306 M € i això suposa un augment del 9,5 % en la facturació total.

La ZGAT no impacta en el comerç local

Segons Barcelona Oberta, la ciutat absorbeix cada diumenge de maig a setembre més de 3,6 milions de turistes, que si bé tenen com a objectiu principal visitar la ciutat, aprofiten per fer compres si troben els comerços oberts. En un 75 % dels casos, asseguren que no haurien tornat un altre dia si les botigues no haguessin estat obertes en diumenge.

L’estudi també apunta que la gran majoria de les vendes han estat compres turístiques i que, per tant, no han tingut un impacte directe en el comerç local. En aquest sentit, José María Marcos, l’autor de l’estudi, apunta que analitzant “les possibles fugues de despeses que pot generar la zona de gran afluència turística en els altres districtes de Barcelona només genera un 0,1 % de fuga“.

Impacte en la restauració

Més enllà de les compres, la ZGAT ha generat un impacte addicional de 177 M € per a la restauració, una xifra que es divideix en 121 M € per part dels turistes i 56 M € en el cas dels residents de Barcelona. L’estudi calcula que de cada 2,1 € en compres en diumenges a la ZGAT, es genera 1 € per a la restauració. Per persona la despesa se situa en 51 € de tiquet mitjà per als turistes i de 25 € per als residents.

El difícil encaix amb els treballadors

Una de les principals preocupacions que va generar la instauració de la ZGAT era l’impacte en els treballadors i les dificultats que aquestes tenien per conciliar feina i vida familiar. En aquest sentit, des de Barcelona Oberta asseguren que això s’ha solucionat i s’han generat 1.600 llocs de treball extra durant aquests quatre mesos de diumenges i festius oberts.

Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, assegura que els problemes en els contractes dels treballadors van coincidir amb la posada en marxa de la ZGAT, però que es van acabar solucionant, “ningú no pot posar en marxa aquesta mesura basant el seu avantatge competitiu en una contractació irregular. La contractació podria haver estat més alta? Doncs sí, però és que estem parlant de quatre mesos.” En aquest sentit, Jené apunta que si la ZGAT es pogués instaurar durant tot l’any, la contractació també seria més estable.

Demanen una ZGAT ampliada

Des de Barcelona Oberta creuen que amb aquests resultats a la mà, la prova de la ZGAT, que en principi ha de durar fins al 2025, s’hauria d’estendre a la resta de l’any i a la resta de la ciutat. Segons el president de Barcelona Comerç, la ZGAT s’hauria d’ampliar més enllà de les zones 1 i 2, que corresponen al centre de Barcelona, i arribar a la zona 3, és a dir, a tot l’àmbit de la ciutat.

Pel que fa a les claus de futur de la ZGAT, l’estudi apunta que cal millorar la promoció entre els turistes perquè només un 41 % sabia que el comerç estaria obert en diumenge. Les dades també expliquen que el 91 % dels visitants considera que el comerç obert en diumenges millora la seva experiència de visita.

En l’informe també es posa el focus en seguir treballant en l’accessibilitat al centre de la ciutat. Si bé el desplaçament dels residents es fa majoritàriament en transport públic o a peu, el 45 % dels visitants de l’àrea metropolitana es desplacen en cotxe i suposa un 45 % i, d’aquests, un 64 % no vindrien en diumenge si no poguessin venir en cotxe.