Un miler de treballadors de Nissan, segons la Guàrdia Urbana, han tallat la ronda del Litoral i han cremat pneumàtics a la planta de la Zona Franca. Ho han fet aquest dijous quan fa un any de l’anunci del tancament de la fàbrica més gran de Catalunya i amb més de 100 anys d’història. Els comitès d’empresa de Nissan —UGT, CC.OO., CGT y Sigen-USOC— han convocat la concentració per reivindicar la reindustrializació de l’empresa i la seva absorció al teixit industrial català. Denuncien també que el conflicte no està tancat i que la plantilla encara espera un substitut a l’altura del fabricant.

La mobilització ha arrencat passades les 10:30 i el tall de trànsit a la ronda s’ha allargat fins al migdia. Mentre ha durat la protesta, la Guàrdia Urbana ha fet desviaments a la sortida 14 (Zona Franca- Port) i per la sortida 18A (Zona Franca- Mercabarna ZAL) en sentit Besòs.

Dures acusacions sindicals a Nissan

La mobilització s’ha convocat també a les plantes de Sant Andreu i de Montcada protestar contra l’adeu de la multinacional i per reclamar avenços reals en el procés de reindustrialització. A través d’un comunicat, el sindicat CCOO ha explicat que considera que Nissan serà responsable de “milers de pèrdues de llocs de treball” i apunta que l’aliança amb Renault està plena de “mentides”.

Incertesa de futur i recerca d’alternatives

La companyia nipona va anunciar el 28 de maig del 2020 que tancava les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, amb l’argument que no eren competitives. Els treballadors es van oposar fermament a la decisió i van acusar l’empresa de “deixar morir” les plantes catalanes. Després de 95 dies de vaga i protestes, Nissan va accedir a retardar-ho fins a finals del 2021 i engegar una taula de reindustrialització per buscar un substitut a la fàbrica. Les protestes no s’han aturat en l’últim any.

L’ERO més important del país

L’ERO anunciat per Nissan és el més gran que hi ha hagut en la indústria catalana amb 2.525 treballadors d’una plantilla de 3.000 i 11.500 empleats afectats indirectament. Els sindicats encara amplien més aquestes xifres i asseguren que hi ha 25.000 treballadors que depenen de les plantes de l’automobilística.

L’anunci de la marxa de la multinacional posa fi a 40 anys de Nissan a Catalunya i a 100 anys de Motor Ibérica. Les instal·lacions de Zona Franca, Montcada i Reixac, Sant Andreu, el centre de distribució al port i la planta de recanvis representen l’1,3 % del PIB i el 7 % del producte industrial català.

Descarrega’t l’aplicació de betevé