Finalment, Nissan tancarà la planta que l’empresa japonesa de cotxes té a la Zona Franca i deixa sense feina milers de treballadors. Ho farà perquè ni els resultats financers ni el pla estratègic per als propers anys convencen els propietaris de l’empresa de la viabilitat de la seu a Barcelona. Així ho han comunicat aquest dijous a primera hora al Ministeri d’Indústria, que ha lamentat la decisió.

5 plantes repartides a l’àrea de Barcelona

La mesura s’ha explicat també als sindicats per via telemàtica. Afecta directament a 3.000 treballadors repartits entre la fàbrica de la Zona Franca (on es feien els cotxes, aquí hi treballa la majoria), la planta de Montcada i Reixac (on s’estampaven), la divisió de Sant Andreu de la Barca (que s’encarregava dels bastidors), el centre Estruch, al Prat de Llobregat (on es fabricaven els recanvis) i la zona de distribució al Port NDS (on es carregaven els vehicles per distribuir). El tancament suposarà la pèrdua també de 25.000 treballs indirectes. 

Nissan aplicarà una retallada del 20 % de la producció mundial de la marca fins al 2023, la companyia ha perdut 800 milions d’euros en l’últim any i els beneficis també han baixat, un 87,6 %. A banda, hi ha el rumor que Renault (que forma part del mateix grup empresarial) es podria quedar en exclusiva amb el mercat europeu. L’empresa ja ha designat a Frank Torres, directiu actualment a Rússia, per comandar el desmantellament de les instal·lacions.

Sindicats i administracions, junts per evitar-ne el tancament

La plantilla fa setmanes que protesta per evitar-ne el tancament: els treballadors estan en vaga indefinida des del 4 de maig i les negociacions per desbloquejar-la no han arribat a bon port. Aquest dimecres s’han concentrat davant del consolat japonès i es concentraran davant la planta.

Les tres administracions, l’Ajuntament, la Generalitat i l’Estat, han insistit en les últimes setmanes perquè Nissan no marxi de Catalunya. En els darrers dies l’alcaldessa, Ada Colau, va visitar les instal·lacions per donar suport a les protestes dels treballadors i va demanar responsabilitat a la marca nipona.

El Govern espanyol defensa que el model de negoci té garanties i la marxa podria suposar un sobrecost a la companyia de 1.000 milions d’euros.

La Generalitat també ha pressionat Nissan per tal que es quedi.