Sota el lema “La Revolució de les butxaques”, les entitats convocants han posat de manifest un comerç molt més just. A la convocatòria, batejada com la Ruta dels horrors del comerç internacional, hi han assistit un centenar de persones que han fet quatre parades al passeig de Gràcia per assenyalar alguns dels exemples de les males pràctiques en grans empreses.

La primera parada ha estat a la botiga de Nespresso, on els organitzadors han explicat que els productors de cafè només reben el 5 % del preu de venda final en el marc del comerç convencional. A més, s’ha ressaltat que Nestlé ha admès públicament que el seu cafè Nespresso pot contenir mà d’obra esclava de les plantacions del Brasil. Al final de la performance s’ha projectat un documental a la façana de la botiga.

La segona parada ha estat a una seu del BBVA, on unes noies s’han estirat a terra simulant les morts que hi ha en guerres, com a queixa de les inversions que fa BBVA en empreses d’armament.

Els manifestants han seguit la mobilització davant del Zara per denunciar els abusos que les grans multinacionals del tèxtil porten a terme a països del tercer món. Finalment, davant de la seu d’Apple a plaça de Catalunya, s’han denunciat  les condicions de vulneració dels drets humans i laborals que viuen els treballadors del sector de l’electrònica. Un informe d’Amnistia Internacional relaciona directament Apple amb l’ús del treball infantil en el seu procés de fabricació.

Al final del recorregut, a la plaça de Catalunya, davant de vianants i turistes encuriosits, els organitzadors han llegit el manifest, en què denuncien les males pràctiques de les multinacionals i criden a revolucionar les butxaques i revertir les injustícies socials i mediambientals a través del comerç just i la banca ètica. A més a més, han defensat que els casos presentats al llarg del recorregut només eren quatre exemples triats per explicar històries concretes, però que aquesta és una política que es reprodueix el llarg dels anys en diverses multinacionals dels sectors com l’alimentació, les finances, el tèxtil o l’electrònica.

La campanya ha aprofitat Dia Mundial del Comerç Just per presentar el seu informe anual, en què destaca que els ingressos per vendes de les organitzacions de comerç just a l’estat espanyol van ascendir a 35 milions d’euros, un 6 % més que l’any anterior, i a més de 900 milions a tot el món. Unes xifres que al seu entendre demostren que aquest ja és un moviment madur i consolidat.

L’informe també recull que cada vegada hi ha més persones que se sumen a la banca ètica, una alternativa dels bancs convencionals. En total, l’estalvi s’ha incrementat en un 12, 29 % sobre l’any anterior arribant a 2.000 milions d’euros. I és que, els últims 10 anys s’ha multiplicat gairebé per 15 l’estalvi recollit per les entitats financeres ètiques.