Els establiments del Born es reinventen. Conscients del moment de canvi que està vivint el comerç tradicional han decidit posar-se al davant d’aquesta revolució i reivindicar la singularitat dels seus productes. I la manera que han trobat per fer-ho és posant en marxa un projecte pioner en la utilització de la tecnologia “blockchain”, és a dir, utilitzant una eina a través de codis QR que explica la traçabilitat del productes, els valors, la qualitat i la seva singularitat.
De moment, aquesta experiència pilot es posa en marxa en sis establiments dels gairebé 600 que integren el Born Comerç, aquesta zona que va “de Palau a Palau”, és a dir, entre el Palau de la Música i Pla de Palau. Entre els escollits hi ha de tot: des de botigues de tota la vida del barri de la Ribera, com els cafè d’El Magnífico, fins a negocis familiars com el Cotoners 10 o Tiny Cottons, passant per la cuina tradicional basca de Sagardi, que ja es pot trobar a nou ciutats de tot el món. Per Juan Carlos Arriaga, president del Born Comerç, l’objectiu és clar: “És un moment d’oportunitat” i el barri ha “demostrar que aquesta singularitat és de veritat i que darrere de cada productes hi ha molt d’esforç”.
El primer “click and collect” del Born
La iniciativa està impulsada per Barcelona Oberta i el Born Comerç, l’associació de comerciants recentment remodelada, que s’ha proposat donar un nou impuls al barri, preocupat per la pèrdua de pistonada comercial. A banda de potenciar la singularitat del comerç del barri també es vol apropar-lo als ciutadans i, especialment, als veïns de la Ribera. Per aconseguir-ho s’obrirà una consigna a la seu de l’entitat, a la placeta de Montcada, on es podran recollir paquets i compres de forma gratuïta. També s’ha creat la plataforma Born Neighborn, que inclou una targeta de fidelització per als veïns amb descomptes i avantatges a les botigues associades. A més, l’entitat també vol impulsar el Fet al Born, una iniciativa en què cada establiment traurà un dels seus productes al carrer.
L’embrió de la primera zona APEU
El projecte impulsat pel Born Comerç s’emmarca també en el que l’Ajuntament vol que siguin les futures zones APEU de la ciutat (o BID en anglès). Es tracta àrees comercials de gestió publicoprivada. Impulsar-les, però, depèn d’un avantprojecte de llei que la Generalitat encara té pendent d’aprovar.