port barcelona mercaderies

(ACN) Els treballadors d’Amarres de Barcelona, empresa encarregada de subministrar els serveis d’amarratge dels grans vaixells al port, han convocat vaga a partir del 17 de gener per reclamar a la companyia més efectius, una unificació salarial entre empleats procedents de les empreses Mooring i Cemesa, i increments salarials d’acord amb l’evolució de l’IPC. La darrera vaga que van fer va ser l’any 2018.

No obstant això, els representants dels treballadors asseguren que tenen “voluntat de diàleg” amb l’empresa per continuar negociant i evitar la vaga a partir de la segona quinzena d’aquest mes. Actualment, Amarres de Barcelona agrupa les plantilles de Mooring i Cemesa, després que les dues companyies, fins fa poc competidores, obtinguessin el vistiplau de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència per fusionar-se.

Treballadors amb condicions diferents

Així doncs, els treballadors, amb condicions diferents de Mooring i Cemesa, han entrat a formar part d’Amarres de Barcelona, amb diferències salarials i “tasques que no s’acorden amb la categoria“, segons fonts sindicals. En total, l’empresa resultant té 105 treballadors, tot i que en el plec de condicions de l’APB s’estableix que cada una n’ha de tenir un mínim de 58, per tant, 116 en total. Per això, també reclamen que s’incrementi la plantilla i que en aquests 58 llocs de treball s’hi incloguin perfils d’amarradors i patrons i no d’altres.

Negociacions encallades

El conflicte s’ha enterbolit en les darreres setmanes després que s’hagin encallat les negociacions entre Amarres de Barcelona i la representació sindical de les dues empreses, ara fusionada en un sol comitè. Les dues parts es van proposar arribar a un acord per aplicar-lo a partir de l’1 de gener i els treballadors lamenten que ara es vol fer una subrogació a l’ús i mantenir les condicions de l’empresa d’origen.

Els sindicats exigeixen unificar els salaris i que es vegin incrementats un 5,3 % aquest any –en línia amb l’augment de l’IPC- i un 4 % el 2023 segons les taules d’aquest any. Un increment que ha de ser per a tota la plantilla ja que, en el cas dels empleats procedents de Cemesa, asseguren, tenen el sou congelat des del 2012.

Les tasques dels amarradors

Les tasques d’aquest col·lectiu són amarrar i desamarrar els vaixells de càrrega i creuers. Per exemple, quan arriba un buc de gran eslora al port de Barcelona, els portuaris són els encarregats d’ajudar a amarrar-los des del mar i des de terra. A banda, també s’encarreguen d’ajudar en els relleus de les tripulacions i aprovisionaments.

L’ACN ha contactat amb Amarres de Barcelona per recollir la seva versió però no ha obtingut resposta. Pel que fa al Port de Barcelona, ha declinat fer cap valoració sobre aquest preavís de vaga al·legant que es tracta d’un conflicte laboral intern entre els treballadors i l’empresa.