Aena Aeropuertos ha tret a concurs les botigues lliures d’impostos dels 26 aeroports de la xarxa amb l’objectiu d’incrementar en un 50% els beneficis comercials. Durant els últims anys aquests establiments s’han convertit en la joia de la corona de l’ens, ja que li reporten el 19% dels ingressos.

L’any 2011, les “duty free” van generar vendes per valor de 535 milions d’euros, 161 dels quals van anar a parar al gestor aeroportuari. L’objectiu d’Aena és arribar l’any que ve als 250 milions d’ingressos gràcies a les botigues lliures de taxes. En la situació actual (amb un deute de 14.000 milions d’euros i el trànsit de passatgers a la baixa) aquest podria ser el gran atractiu d’Aena de cara a la futura privatització.

La licitació requerirà obres a la T1 i la T2

El mes de juliol es va publicar un anunci a diversos diaris catalans amb el procediment obert que Aena convoca per a les empreses que vulguin optar a les obres que es realitzaran al Prat. En total hi ha pressupostat  1.220.866 euros per a l’adequació de les infraestructures de la T2 als nous espais comercials i la construcció d’un Sky Center a la Terminal 1.

Segons han explicat a BTV fonts d’Aena, el cost  les remodelacions encara ha d’acabar-se de concretar, ja que dependrà de les ofertes de les empreses que vagin a concurs, i la majoria dels treballs es faran a l’antiga Terminal 2, on, segons el procediment obert, està previst invertir més de 181.000 euros.

A la T1, però, també hi haurà canvis. Tot i que la nova terminal es va inaugurar fa tres anys (juny de 2009), ara s’hi hauran de fer reformes per valor aproximat de més d’un milió d’euros. Aena justifica aquesta despesa per la necessitat de canviar la ubicació de l’anomenat Sky Center i facilitar l’accés als comerços. L’objectiu de l’ens és ampliar els espais comercials de l’aeroport de Barcelona i convertir-los en establiments “walk through”, és a dir, passadissos en què les botigues no tinguin parets per fer-les més atractives i aconseguir que el viatger hi arribi d’una forma casual. D’aquesta manera, afirmen, s’estimularà l’activitat de la zona comercial.

Un compte de Twitter denuncia les despeses d’Aena

El poder auditor de la xarxa social Twitter també vigila Aena. L’elevat deute de l’ens, així com la posada en marxa d’infraestructures aeroportuàries que han resultat poc rendibles des del punt de vista econòmic, han portat a obrir el perfil @aenagastos. Amb aquest compte de Twitter gestionat per ciutadans anònims, es denuncien despeses considerades innecesàries que es publiquen al web de contractació dels aeroports espanyols. És el cas d’una publicació de 2011 amb la referència BCN 1038/10 d’un servei de suministrament i manteniment d’aromatizadors per un import de 120.452,92 €. Una altra de les darreres denúncies és la de la licitació per part de l’aeroport de Barcelona del suministrament per a bolígrafs amb el logotip d’Aena per valor de 17.500 euros. Aena no ha volgut pronunciar-se sobre aquesta iniciativa.