Al Piromusical de la Mercè 2018 sonen temes portuguesos, jazz i la banda sonora del Maig del 68. Una seixantena de fragments de cançons donen forma a l’espectacle que tanca la festa major de Barcelona. L’esclat de petards, la majoria dels quals són palmeres, es veu a 20 metres més d’alçària en dues plataformes elevades. L’assistència al Piromusical s’ha reduït a la meitat en una dècada i ha passat de 200.000 persones el 2007 a 95.000 el 2017. Aquest 2018, 90.000 persones s’han apropat fins a l’avinguda de la Reina Maria Cristina per gaudir del Piromusical.

Els petards del Piromusical de la Mercè 2018

Un any més, Pirotècnica Igual fabrica artesanalment els focs artificials del Piromusical. Un total de 5.000 d’aquests petards són palmeres. Els coets de canya ja no es fan servir i els substitueixen 2.000 monotirs, elements de petit format semblants als cometes. També hi ha 400 candeles romanes, uns components en forma de tub que disparen 10 trets cada un. Les 600 carcasses de tro posen el punt final a l’espectacle.

Garantir el so d’un espectacle multitudinari

La tona i mitja de pólvora i els colors de la Font Màgica de Montjuïc segueixen el compàs d’una seixantena de fragments de cançons. L’empresa Sonostudi s’encarrega de garantir que el so s’escolti bé de la primera a l’última fila. S’instal·len tres altaveus a cada fanal de l’avinguda de la Reina Maria Cristina i dos equips de so de gran cobertura sincronitzen el que el públic escolta i veu sense retard. Es necessiten 10 km de cable per fer-ho possible.

L’evolució d’assistents al Piromusical

L’any passat 95.000 persones van anar al Piromusical, una xifra que s’ha mantingut força estable des del 2013. Ara bé, si analitzem les dades de l’última dècada, l’assistència s’ha reduït a la meitat ja que els anys 2007 i 2006 es congregaven unes 200.000 persones per veure l’espectacle. L’any rècord del Piromusical va ser el 2004 amb 425.000 assistents però amb un escenari diferent. Les platges van acollir el colofó de la Mercè, que també va servir per acomiadar el Fòrum Universal de les Cultures.

Autor: Dani Garcia

El muntatge i la seguretat de l’espectacle

Els operaris pirotècnics han estat treballant a la Font màgica de Montjuïc des de fa quatre dies preparant tot el cablejat necessari. Aquest diumenge han arribat els petards custodiats pels Mossos d’Esquadra per garantir-ne la seguretat. I finalment, aquest dilluns només queden per enllestir els darrers detalls, perquè el Piromusical posi la cirereta al pastís d’aquesta Mercè 2018.

Per garantir la seguretat, s’estableixen mesures estrictes sobretot a les zones més properes als petards. S’hi instal·la un doble perímetre de seguretat format per tres quilòmetres de tanques. El primer cordó limita l’accés a les persones alienes a l’organització de l’espectacle i el segon perímetre s’estableix a tota l’àrea on podria caure el material pirotècnic un cop ja ha esclatat al cel. A partir de les tres de la tarda es tancarà l’accés als vianants.

Un Piromusical de contrastos musicals

La ‘gallineta’ de Lluís Llach, ha encetat l’esperat Piromusical, cita que molts barcelonins, uns 90.000 enguany segons la Guàrdia Urbana, volen viure de prop. La cançó del cantautor ha iniciat un bloc dedicat a les músiques que va propiciar el Maig del 68, amb ‘Revolution’ dels Beatles com a colofó. Les ha seguit un bloc més pausat, dedicat al fado i la música portuguesa, en honor a Lisboa, ciutat convidada de la Mercè 2018. Les efemèrides han marcat els següents compassos de l’espectacle, amb cinc minuts d’homenatge a Leonard Bernstein, de qui se celebra el centenari del naixement, seguits d’un bloc del 50aniversari del Festival de Jazz de Barcelona, que començarà al mes d’octubre. Al darrer bloc -després d’un petit homenatge a Aretha Franklin durant l’encesa de bengales- ha sonat pop català per donar força a la recta final d’un espectacle que ha enlluernat per la seva sincronia.