En cartell a la Sala Tallers del TNC, ‘Jo, dona. A Lili Elbe’ és l’homenatge de la ballarina i coreògrafa a Lili Elbe, nascuda a Dinamarca el 1882 amb el nom assignat d’Einar Wegener. Pintor de cert renom, es va casar amb Gerda Wegener, també artista, per a qui va començar a posar vestint-se de dona. Va ser l’inici d’un procés de feminització que la va dur, el 1930, a operar-se fins a cinc vegades per sentir-se plenament dona. La darrera la va dur a la mort.

Marta Carrasco es va enamorar de la història a partir de la pel·lícula ‘La noia danesa’, dirigida per Tom Hooper (2015). “Em vaig dir: ‘Com és que no conec aquest personatge? El primer transgènere de la història’. I li vaig voler fer el meu petit homenatge”, explica la coreògrafa.

De la zumba al TNC

Codirigit amb Manel Quintana i estrenat al Temporada Alta de Girona el 2019, el muntatge té com a protagonista Albert Hurtado, un professor de zumba (una disciplina esportiva que combina exercicis aeròbics i ball) de qui Marta Carrasco rebia classes. “Ens vam fer amics, vam començar a parlar del personatge i vaig saber que volia que l’encarnés ell. Per com es movia i per la seva sensibilitat”, detalla Carrasco.

Més teatral que dansístic, seguint el llenguatge típic dels treballs de Carrasco, l’espectacle és sobretot evocatiu, el viatge emocional de Lili Elbe en el seu procés de feminització. Carrasco, amb el gest i la mirada, actua com l'”alter ego” femení que guia el protagonista en aquest trànsit.

Avui se segueixen matant transsexuals en alguns països. Per tant, és un tema del qual s’ha de parlar””
Marta Carrasco, ballarina i coreògrafa

“Avui se segueixen matant transsexuals en alguns països. Per tant, és un tema del qual s’ha de parlar. Per a què serveix el teatre si no?” afirma Carrasco, qui després de ‘Perra de nadie’ va anunciar que no tornaria a ballar cap solo. A ‘Jo, dona. A Lily Elbe’, com a mínim, deixa que sigui el company d’escena qui balli.

El muntatge roman en cartell a la Sala Tallers del TNC entre el 14 i el 31 d’octubre.