Hi ha artesans que dediquen la vida a fer recerques insòlites... PAUL POLETII, constructor de pianofortes "Estem buscant els sons. No tinc el so aquí, estic buscant el so..." Poletti desenterra sons del segle XVIII. Fa 30 anys que construeix pianofortes, l'instrument que tocaven Mozart o Beethoven. Fa un dibuix tècnic, busca fusta d'avet roig i comença la feina. PAUL POLETII, constructor de pianofortes "A tot Espanya sóc l'únic. Però abans sé que aquí hi va haver una indústria de pianos. Però es va acabar, a començaments del segle XX." Fins a 1900, a Barcelona hi havia una trentena de fàbriques de pianos moderns. Avui no hi ha teixit industrial però han resorgit els tallers d'instruments. Als 12 anys, en Guillem ja ensumava l'ofici. Com la majoria de lutiers del món es va formar a Cremona, la ciutat de Stradivarius. I d'Itàlia ara treballa a Gràcia, en un ofici a cavall entre la figura d'un tècnic, un artista i un creador. GUILLEM GECUBI, lutier "Una mica cada artesà tenim el nostre segell. No fem peces seriades, són peces úniques.Com petites obres d'art." Costen uns 10.000 €. La fusta, el vernís i la intuïció són elements clau per aconseguir un bon so. I un dels moments més especials és quan l'intèrpret toca l'instrument per primer cop. GUILLEM GECUBI, lutier "Jo ho he comparat amb la doma d'un cavall salvatge. És preciós. La fusta, l'estàs violentant. Ella havia viscut tota la seva vida tranquil·la, li poses unes cordes, el toques i el fas vibrar, crees vibracions." Lluís Clapers combina l'ofici amb la restauració i la venda d'instruments al gran públic. També fa peces experimentals a demanda i troba sentit a l'ofici de lutier enmig del brogit de la gran ciutat. LLUÍS CLAPERS, lutier "Aquí a Barcelona hi ha moltes escoles de música, hi ha molts aficionats, hi ha orquestres d'aficionats. Jo crec que sí que encaixa perfectament. Es un ofici com un altre." I com en l'època medieval, reprèn la tradició dels gremis, quan als tallers no hi faltaven els aprenents. Una manera d'evitar que acabin buits.

Durant la dècada dels 90, a la ciutat només hi havia un parell de restauradors d’instruments i algun lutier. Tot i que podria semblar un ofici allunyat de les grans ciutats, a Barcelona, en els darrers 10 anys han augmentat els fabricants d’instruments, uns artesans que fan un ofici a cavall entre un artista, un tècnic i un creador.