Amb l’arribada de les grans plataformes de vendes en línia, els comerços de proximitat s’han hagut de reinventar per continuar amb la persiana oberta. El cas de les llibreries no és una excepció.

La principal problemàtica per a les botigues petites és el cost que suposa apostar per les noves tecnologies i competir amb les grans empreses com Amazon o Fnac. Per això, un centenar de llibreries de l’Estat espanyol han decidit unir-se i crear una alternativa: Libelista, una plataforma de compra en línia que vetlla per mantenir l’essència de la llibreria de proximitat. Ofereixen l’opció d’enviar el llibre a casa, previ pagament dels ports, o de passar-lo a recollir a la botiga més propera, sense un cost. “El futur de les llibreries independents passa per la col·laboració i el treball en equip” afirma Àurea Juan, coordinadora del projecte.

140 llibreries, però amb voluntat de créixer

A Barcelona, ja hi ha 10 llibreries de la ciutat que han apostat per aquesta plataforma per tal de tenir presència a Internet. Entre elles, destaquen la llibreria de la Filmo, Ona llibres, la llibreria Etcètera o La Carbonera. Precisament a Barcelona, és un dels punts on hi ha més usuaris actius, un 25,4 % del total. Per això, des de Libelista afirmen que estan treballant perquè en els mesos vinents se sumin al projecte noves llibreries de la ciutat.

Fa quatre anys que van impulsar el projecte i de moment tenen 6.500 usuaris registrats, dels quals tan sols un 28 % han comprat a través de la plataforma. Des de Libelista, afirmen tenir clients molt fidelitzats i celebren que de gener a març de 2019 ja han tingut més de 1.500 comandes.

Ara, la voluntat és continuar creixent, però, des de Libelista, són conscients que el que més els costa és donar-se a conèixer. Afirmen que les grans marques poden fer grans campanyes, a les quals ells no tenen accés.

La botiga en línia de les llibreries de proximitat

Libelista és una plataforma de venda en línia de llibres, en format paper i digital, en la qual les llibreries de proximitat perceben un percentatge de les vendes que es generen. El comprador s’ha de vincular sempre a la llibreria més propera, que és qui rebrà una part de l’import de la venda. Però l’usuari podrà accedir a l’estoc unificat de totes les llibreries, el que li permetrà tenir un gran ventall de possibilitats. “És la llibreria de llibreries” assegura Àurea Juan.

El projecte de Libelista va néixer el 2012 sota el nom de Liberdac. En un principi, era una plataforma creada de la mà del Gremi de Llibretes per vendre llibres digitals. Però com que aquest sector no va acabar d’arrencar de la manera esperada i les llibreries continuen venent majoritàriament en paper, el projecte ha acabat evolucionat. El 2015 va adoptar el nom actual i, més endavant, va incloure també la venda d’exemplars en paper.

Precisament aquesta evolució fa que Libelista sigui una excepció dins el món del llibre. Només el 46 % de les vendes a la botiga electrònica són en format paper. A la majoria de llibreries a l’estat espanyol, suposen el 95 % de les vendes.

La importància de les prescripcions

Libelista va néixer amb la vocació de potenciar i amplificar el valor de la llibreria de proximitat, de connectar els llibreters amb el seu entorn lector digital. Afirmen que ofereixen un valor extra amb el qual no poden competir la resta de plataformes electròniques, que és que els llibreters tenen l’opció d’elaborar prescripcions de títols. A la vegada que cada mes trien les tres novetats més destacades. “Pots gaudir de la comoditat de la venda digital, però amb els avantatges de la proximitat” afirma la coordinadora de Libelista, Àurea Juan.