Obres com 'Últimas palabras de Copito de Nieve' o 'Hamelin' van convèncer el públic barceloní que el nom de Juan Mayorga és sinònim d'un teatre de qualitat compromès amb el nostre temps. Assistir a una representació d''El chico de la última fila' no fa més que reblar el clau. Es tracta d'una lúcida reflexió sobre el paper de l'ensenyament, també sobre la creació mateixa, protagonitzada per Claudio, un alumne que s'asseu a la darrera fila i parla poc, però que té cops amagats. JUAN MAYORGA, autor teatral "Un profesor está leyendo una redacción que ha escrito el chico de la última fila... y, entonces, ese chico de la última fila, de algún modo, va a ser el que va a dar cuenta ante el espectador de todo un mundo que no sabemos si él ha visto o si se lo ha inventado." A més de personatge, Claudio esdevé acotador omnipresent. Una figura que també era molt característica d''Hamelin', l'exitós muntatge d'Animalario que va ser al Romea fa uns anys. L'autor va explicar ahir en una classe magistral la seva visió de la interpretació, la direcció i l'escriptura teatral. JUAN MAYORGA, autor teatral "El teatro es capaz de dar cuenta de cualquier experiencia, hacerse cargo de cualquier experiencia humana, si cuenta con un espectador que sea capaz de imaginar los espacios, los tiempos, el vestuario..." Només hi ha una segona funció avui a l'Ovidi Montllor, perquè tot plegat forma part d'una iniciativa de la Universitat Internacional de La Rioja que pretén fomentar les activitats culturals fora de les aules. Una altra gira programada per la fundació UNIR recalarà a Barcelona, concretament al Barts, l'antic Artaria Paral·lel, amb un muntatge d'Enric VIII a partir del 13 de març.
Es tracta d’una obra que no s’havia dut a escena a Barcelona, tot i que la directora castellana Helena Pimenta la va estrenar en un muntatge el 2007. A més, el director francès François Ozon n’ha dirigit una versió cinematogràfica, titulada ‘A casa’, mereixedora de la Concha d’Or a la darrera edició del Festival de Cinema de Sant Sebastià.