Música, el clàssic bar de l'oest i fins i tot una diligència. El saló del còmic està dedicat aquest any al western, però com sempre les protagonistes són les vinyetes. En aquesta exposició amb un títol força suggerent 'Per un grapat de còmics', n'hi fins a 230 originals. "Hi ha originals dels anys 70 i 80 d'autors espanyols que ni coneixia, i la veritat és que n'hi ha que donen mil voltes als actuals." Però en el còmic no tot és ficció. Aquestes tisores no deixen espai a la confusió. L'humor gràfic i el còmic fa anys que retraten els efectes de la crisi i en aquesta exposició en veiem una bona mostra. 'L'humor no es retalla' i els historietistes són un dels altaveus del descontentament popular. A banda d'exposicions, hi ha moltes altres activitats, com per exemple tallers de dibuix, tot i que hi ha qui prefereix anar per lliure. "Ens agrada dibuixar a les dues i hem fet històries i hem creat personatges i els hem dibuixat aquí." L'organització confia arribar als 100 mil visitants, i a jutjar per les aglomeracions, podrien fins i tot superar aquesta xifra. Entre el públic com sempre moltes disfresses. Un dels grans atractius d'aquest certamen és conèixer els autors admirats i aconseguir-ne una dedicatòria, que aquí sempre inclou un dibuix. L'estrella d'aquest vespre ha estat Adam Hughes, i els admiradors han pogut conversar amb ell.

Nascuda a Barcelona el 1937, és l’autora espanyola de còmics més famosa de la història, tant per la qualitat del seu dibuix com per la seva versatilitat creadora, que la van convertir en una supervendes als anys 70. Purita Campos va arribar a la prolífica editorial Bruguera a través de Manuel Vázquez (‘Anacleto’ i ‘La abuelita Paz’), i va treballar a les revistes femenines de la casa, com ‘Dalia’, ‘Sissi’, ‘Blanca’ i ‘Celia’. El 1971 va començar a realitzar encàrrecs per al mercat anglès i es va fer famosa amb ‘Patty’s World’, traduïda al castellà com a ‘Esther y su mundo’. Campos continua dibuixant l’Esther ara, que s’ha convertit en una dona d’uns 30 anys divorciada i amb una filla.

En aquesta edició del Saló del Còmic, el gallec Miguelanxo Prado s’ha emportat el premi a la millor obra d’autor espanyol del 2012 per ‘Ardalén’ (Norma), la seva obra més extensa, mentre que ‘Portugal” del lusità Cyril Pedrosa (Norma), la història d’un dibuixant en plena crisi creativa i personal que busca els seus orígens, ha estat per al jurat la millor obra d’autor estranger publicada a Espanya l’any passat. El premi a l’autor revelació ha estat per a Oriol Hernández, dibuixant i autor, al costat del guionista Zidrou, de ‘La piel del oso’ (Norma).

Les xifres del saló

Al Saló del Còmic d’enguany hi ha 141 expositors que ocupen uns 19.000 metres quadrats del Pavelló 8 de la Fira de Barcelona, a Montjuïc. El preu de les entrades és de set euros la general i cinc euros la reduïda. L’organització espera arribar als 100.000 visitants.

Pel que fa les exposicions que s’hi presenten, ‘Per un grapat de còmics’ aprofita l’auge del gènere i mostra 233 pàgines d’originals de còmics i il·lustracions d’autors que fan un recorregut pels escenaris habituals del western. L’espai està format per forts i poblats, i està guiada per indis i vaquers.

Una altra de les mostres està marcada per la crisi amb el títol ‘L’humor no es retalla’, en què es repassa com els ninotaires i vinyetistes han retratat els efectes de la crisi en les tires còmiques.

L’altra mostra estrella és ‘Els 75 anys de Superman’, dedicada a les il·lustracions, obra de Jerry Siegel i Joe Schuster, en què es repassa la història del personatge, dels autors que l’han dibuixat i del marxandatge més conegut.

També hi ha espais expositius per a ‘La Patrulla X’ i ‘Els Venjadors’, dues sèries creades per Stan Lee i Jack Kirby, que celebren el 50è aniversari, i es revisen altres personatges de la factoria Marvel.