Ha aconseguit 14.000 seguidors a Facebook en només tres anys, i ho ha fet amb els seus microrelats. Àngel Fabregat és informàtic de professió i escriptor de vocació. Ara ha fet el pas i ha agrupat les seves històries en un llibre. En comptes d'enviar el manuscrit a una editorial convencional, ha apostat directament per l'autopublicació. ÀNGEL FABREGAT, escriptor "Per no estar darrere de les editorials, perquè si no ets conegut és molt difícil que una editorial et publiqui res." Alguns dels avantatges són que l'escriptor domina tot el procés de producció, conserva els drets sobre l'obra i es converteix en un emprenedor que fins i tot s'ocupa de la difusió. ÀNGEL FABREGAT, escriptor "El producte és bo i jo el que faré aprofitant les xarxes socials intentaré divulgar-lo, promocionar-lo." 'El cielo en ruinas' forma part de la seixantena de llibres publicats per una nova plataforma d'autoedició, Megustaescribir, la primera que depèn d'un gran grup editorial, Penguin Random House. I de moment, han superat les expectatives. Tenen quaranta títols més en procés de publicació i llista d'espera. Per això, ja estan ampliant l'equip d'assessors. MIREIA SAINZ, responsable de Megustaescribir "No crec que s'elimini la figura de filtre editorial, que dóna certificiació de qualitat, i comercialitat que agradaran a un públic de masses. Però al autopublicació que tenen un públic, vendibles, a un nínxol, segment de població que mai atendria una editorial tradicional. "Actualment a Internet gairebé en igualtat de condicions es venen les obres dels autors autoeditats amb els autors convencionals. El lector no busca necessàriament per Ken Follet, pot buscar per 'novel·la històrica' i allà li sortiran les obres de Ken Follet, Ildefonso Falcones i també aquelles obres d'autors autoeditats." Xifres com les d'Amazon, un dels portals que més llibres electrònics comercialitza, demostren que l'autopublicació també pot ser un negoci. La meitat dels títols que venen són autoeditats.

Cada vegada són més els autors que, per la dificultat de col·locar el seu llibre en una editorial tradicional, aposten per l’autopublicació. Aquest fenomen ha convertit l’escriptor en emprenedor i ha revolucionat el sector editorial. Les darreres xifres publicades per l’Agència de l’ISBN demostren aquesta tendència: la publicació tradicional de llibres va caure un 2,7% de 2013 a 2014; en canvi, l’autopublicació va créixer un 4%. Les editorials clàssiques comencen a donar passos per adaptar-se a aquest canvi de paradigma. Una de les primeres ha estat Penguin Random House Grupo Editorial, que a finals de 2014 va crear la platafoma d’autopublicació Megustaescribir.

Mireia Sainz, responsable de Megustaescribir, assegura que els escriptors “no volen esperar els dos anys que una editorial pot trigar a llegir la seva obra i decideixen crear la seva oportunitat”. Segons Sainz, el escriptor té molts avantatges perquè, a banda que publica de forma professional, conserva els drets sobre l’obra i té el llibre disponible cada vegada a més punts de venda.

Actualment, el 48% dels llibres electrònics més venuts a Amazon Espanya són autopublicats. Una de les claus de l’èxit de les plataformes d’autopublicació -segons Sainz- és el perfil dels autors, que són també emprenedors i que tracten la seva obra com un projecte empresarial. Els escriptors són bloguers, participen en la presa de decisions d’imatge del llibre, utilitzen les xarxes socials per donar-se a conèixer i s’encarreguen personalment de la difusió i comunicació de l’obra.