Les xarxes socials no són una pèrdua de temps i ja no hi ha marxa enrere. JORDI ROMEU, director de la Càtedra Telefónica de la UPC "Un 80% de les empreses que hem enquestat fan servir les xarxes socials per diferents processos, ja siguin per comunicació interna o comunicació externa amb els clients." Fa un parell d'anys eren un terreny per explorar i divertir-se, però actualment són imprescindibles, també en el sector empresarial. GENÍS ROCA, soci fundador i director de RocaSalvatella "La reputació d'un taller mecànic ara és a la xarxa. Hi ha rànquings de tallers mecànics, rànquings de metges. Si hi surts l'últim, ho acabaràs pagant. I això comença a ser sensible per al negoci." Es tracta de plataformes gratuïtes i, per això, són molt accessibles. Però no totes s'ajusten a les necessitats de les companyies. JAVIER MARTÍN, fundador d'empreses a Internet i redactor del portal de negocis Loogic.com "Facebook y Twitter son las que más adaptadas y preparadas estan para las empresas. Y luego hay otras redes sociales como Linkedin, muy relacionado con temas de recursos humanos, por ejemplo; y Foursquare, con temas de geolocalización." Els departaments de recursos humans busquen els professionals a través de Linkedin. I els hotels utilitzen Foursquare per atraure els clients: et regalen un cafè o un massatge a canvi de visitar el nou restaurant de la companyia i marcar-ho a l'aplicació. El Teatre Romea utilitza Facebook per llegir i contestar les crítiques que fa el públic de les obres de teatre. I una altra empresa de Barcelona, Damm, crea comunitat des del Twitter i impulsa campanyes publicitàries a través del seu canal de YouTube. La tendència és anar a més. JÈSSICA GOULD, investigadora a Barcelona Media "Les empreses incorporaran les xarxes socials en tota l'estratègia de comunicació. S'utilitzaran per al màrqueting, vendes i serveis dels clients. Ho veurem en augment en els propers anys." GENÍS ROCA, soci i director de RocaSalvatella "Tots hi acabarem sent perquè és una extensió de la marca. Els teus consumidors en parlen, els teus proveïdors, els teus competidors actuen i et veus obligat a ser-hi." La clau és tenir clar l'objectiu, escollir la xarxa idònia, traçar l'estratègia i passar a l'acció.

Genís Roca, soci fundador i director de Roca Salvatella, alerta que hi ha un bon nombre d’empreses que són presents a les xarxes socials sense criteri, “per seguidisme, per inèrcia, perquè és moda, perquè no ser-hi penalitza, et fa sentir carca.” Per això, Roca recomana tenir clar l’objectiu i, després, traçar l’estratègia a la xarxa.

En aquesta entrevista, Roca desplega les quatre raons principals que tenen les empreses per ser a la xarxa: pel posicionament de la marca, per utilitzar les xarxes com a espai de relació i conversa amb els clients, per augmentar les vendes o per a la investigació dels mercats.

Segons una enquesta sobre usos d’Internet elaborada per Everis i la Catedra Telefónica-UPC, més d’un 90% de les empreses tenen web, un 80% disposen d’algun compte a les xarxes socials, i al voltant d’un 40% tenen un “community manager”, és a dir, un gestor de comunitats en línia.

L’acció del Romea

El Teatre Romea és present a les xarxes socials a través de Facebook, Twitter i un canal de YouTube. La intenció és fer arribar la informació a través de diferents canals, tenint en compte que el públic del teatre és molt genèric i té diferents perfils i activitats a la xarxa.

Segons l’Àlex Francès, soci fundador d‘E-Urek, l’empresa que gestiona les xarxes socials del teatre, s’aposta per l’escolta activa i conversa: “seguim comentaris, suggerències, felicitacions i les opinions de la gent que no li ha agradat. Si jugues a ser-hi, s’agraeix la interacció”. De fet, Francès explica “l’entrada de Julio Manrique a la direcció del teatre ha generat molt soroll a les xarxes”, que funcionen com un llaç de conversa entre el teatre i el públic.