El món físic i el virtual no havien estat mai tan a prop. El sistema Arduino permet crear objectes interactius a través de connexions electròniques. DAVID CUARTIELLES, fundador del sistema Arduino "Los fabricantes de dispositivos electrónicos como Apple, Sony o Samsung hacen dispositivos cerrados al mundo físico. Lo único que puedes hacer es conectarlo al ordenador a través del cable USB. Pero la electrónica es una cosa muy accesible. Tú puedes realmente controlar objetos del mundo fisico, mover un motor o leer un sensor de temperatura. Lo que tú quieras. No tienes por qué estar limitado a lo que te ofrecen los fabricantes de electrónica, tú puedes hacer tus propios dispositivos." Com que és maquinari lliure, és accessible i convertir-se en programador està a l'abast de tothom. A través d'aquest comandament a distància s'activa el cotxe. Es tracta d'una aplicació per mòbil que funciona amb Bluetooth i que han cosntruït els alumnes de l'Institut Bisbe Berenguer de l'Hospitalet. És un dels 240 projectes que avui es presenten aquí, al CosmoCaixa. D'aquesta manera, els estudiants d'ESO han deixat els llibres de banda per aprendre de forma experimental. "Pitgem aquí a ballar i llavors el ninot balla. És molt millor la pràctica perquè, segons el que vulguis fer, tens problemes i t'ajuden." "És una guitarra a la qual hem associat una freqüència de so a cadascun dels botons. Hem tingut bastants problemes per modificar-ho." En total, uns 1.500 alumnes de 52 instituts de Barcelona i rodalia han desenvolupat projectes interactius de tota mena. XAVIER BERTOLÍN, àrea comercial del CosmoCaixa "Avui ensenyem el final de tots aquests projectes, ensenyem el treball de tot un any de famílies, de nanos, de professors de institucions per donar suport a tota aquesta enorme força que són les tecnologies creatives." És la primera vegada que es fa el projecte Impulsem la robòtica. Davant l'èxit de participació, les escoles ja pensen en quin serà el projecte de l'any vinent.

Cotxes teledirigits des del mòbil, instruments musicals electrònics, ninots que ballen… el CosmoCaixa s’ha convertit aquest dissabte en una exposició de ginys creats per alumnes d’ESO de 52 instituts que els han desenvolupat durant els darrers mesos. Aprenen electrònica i programació de la manera més pràctica possible: construint l’aparell que vulguin.

Els alumnes de l’Institut Bisbe Berenguer de l’Hospitalet de Llobregat poden controlar un cotxe amb un telèfon mòbil. Han creat una aplicació que imita un comandament a distància i a través de la tecnologia Bluetooth aconsegueixen que l’objecte avanci. És un dels 248 projectes de programació que han presentat alumnes de 52 instituts de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Per fer-los, han utilitzat la tecnologia Arduino. Es tracta d’un programari lliure i, per tant, tothom pot fer-lo servir. “Els fabricants com ara Apple, Sony o Samsung fan dispositius tancats al món físic, només els pots connectar a l’ordinador a través de l’USB però l’electrònica és molt accessible i pots controlar objectes del món físic com ara moure un motor o llegir un sensor de temperatura”, explica el fundador del sistema, David Cuertielles.

En total, uns 1.500 alumnes han presentat els seus projectes al CosmoCaixa. Des d’instruments musicals amb tecles electròniques i ninots que ballen fins a robots que poden moure objectes com ara ampolles d’aigua. Es tracta d’un sistema d’aprenentatge basat en l’experimentació. “La pràctica és millor perquè, segons el que vulguis fer, tens problemes, t’ajuden i aprens molt més”, explica Cristina Aguilera, una de les alumnes.

La mostra dels projectes al CosmoCaixa ha estat la culminació del treball de tot un any. Aquesta ha estat la primera vegada que es fa el programa Impulsem la Robòtica i l’èxit de participació ja n’assegura, almenys, una segona edició el curs 2015-2016.