Des de les parades per a autocars turístics del carrer de la Marina (on s’han reubicat fa unes setmanes), cada dia milers de turistes s’acosten a peu fins a la Sagrada Família passant per un embut de menys de dos metres d’amplada. Aquest és l’espai que deixa a la vorera una terrassa instal·lada en una de les cantonades del carrer de València amb Marina. Els embussos de turistes i vianants en general són freqüents i la situació ja fa anys que dura.

“Per què l’Ajuntament no treu la terrassa de la vorera i la trasllada a la calçada?”, es pregunta Andreu Farràs, periodista i veí del barri. És un dels exemples que posa per denunciar, segons ell, la manca d’actuacions per part de l’Ajuntament “des de fa decennis” per solucionar els problemes de mobilitat que genera la massificació turística als entorns de la Sagrada Família.

Una inversió de 36 milions anunciada fa cinc anys

La zona és, de fet, un dels tres “espais de gran afluència” on l’Ajuntament té previst actuar de forma prioritària a partir d’aquest estiu dins del pla per gestionar la massificació, anunciat recentment. Però els inconvenients que pateixen els veïns no són nous. Ja el 2018, quan la Sagrada Família va regularitzar la llicència d’obres, es va anunciar, com a part de l’acord, que la Junta Constructora invertiria 36 milions d’euros en 10 anys en millores a l’entorn i al transport públic.

Des de fa almenys cinc anys no s’ha invertit res en els entorns tot i anunciar-se un compromís”
Andreu Farràs, veí de la Sagrada Família

Farràs posa més exemples d’aquesta “desídia” cap al barri. Tot i que era en la llista d’actuacions, “no s’ha fet cap millora dels accessos del metro, com la sortida de la Línia 5, on es formen aglomeracions i cues”. Ni tampoc no s’ha avançat en la urbanització dels trams del carrer de la Marina i de Provença tancats al trànsit fa set anys. Una marquesina de bus, anul·lada des del 2017, hi continua intacta i ocupant mitja vorera.

Però en aquest conflicte per l’espai públic, les reclamacions veïnals s’han dirigit habitualment cap a les terrasses. La FAVB acaba d’engegar una campanya de recollida de signatures per modificar-ne l’ordenança i ha escollit precisament la Sagrada Família per iniciar-la. “No tots, però aquí hi ha restauradors que incompleixen sistemàticament les normes posant més taules de les que tenen permeses”, assegura, des de l’Associació de Veïns de la Sagrada Família, Núria Prat.

Parades il·legals de VTC en doble fila

Explica, a més, que a la llista d’obstacles a la mobilitat se n’hi ha afegit fa poc un altre, però en aquest cas no a les voreres sinó a la calçada. En concret, en cruïlles com la dels carrers de Sicília amb Provença és habitual veure “des de fa un parell de mesos” en cada cantonada furgonetes negres VTC que porten grups privats de turistes a la vora del temple. “El xofer els espera, aparcat malament en doble fila, i s’acaba formant un caos”, descriu Prat.

Quan apareix la Guàrdia Urbana, foragita ràpidament els xofers mal aparcats, però tot plegat demostra el potencial de la massificació al voltant de la Sagrada Família. Els visitants del temple no han parat de créixer els últims anys i els que hi van entrar van superar els quatre milions i mig el 2023. Però són molts més els que se la miren des de fora i es mouen pels voltants: es calcula que són 20 milions de persones cada any.