Els vigilants del metro han alertat aquest dimarts que la seguretat de les estacions “està en risc” per la presència dels venedors a la manta als vestíbuls. Ho afirma en una entrevista a ‘bàsics’ un dels treballadors de la seguretat privada, Manel Triviño, que ha assegurat que “quan en un vestíbul hi ha fins a 60 venedors, amb les seves mantes i productes, és impossible complir amb un pla d’evacuació”. Triviño ha projectat que “si hi hagués un incendi, una explosió o un atac terrorista, hi podria haver una allau de persones perquè les vies de sortida de l’estació -els torns i les portes d’emergència- estarien obstruïdes“.

Aquesta ha estat una de les respostes que una de les parts implicades en la seguretat del suburbà ha donat aquest dimarts al comissionat de Seguretat, Amadeu Recasens, que dilluns demanava més implicació de Renfe i de TMB per resoldre la venda irregular i ambulant a les estacions del subsol.

Batalles campals quan es foragita els venedors

Triviño ha assegurat que l’actual dispositiu de seguretatno és suficient per controlar el fenomen del ‘top manta'” al metro de Barcelona, i ha reclamat més implicació dels gestors i titulars de les línies de tren i del metro. En aquest sentit, el vigilant de seguretat ha afirmat que “la policia -que la requereixen diàriament- i els vigilants juguem al gat i a la rata amb els venedors ambulants” perquè, diu, “baixen al metro quan la policia és a la superfície, o surten del metro quan la policia hi baixa”. Relata que, en ocasions, quan requisen els productes dels venedors i els fan fora del subsol “s’encaren amb nosaltres i els agents, i es generen autèntiques batalles campals que, a més, posen en perill la seguretat dels usuaris del transport públic”.

Moltes vegades, reconeix Triviño, la seguretat privada del metro ha de fer tasques de mediació amb els manters per evitar que l’activitat comercial no destorbi la circulació de viatgers pels passadissos, els vestíbuls o les andanes. Assenyala que una de les estacions més “delicada” és la de la plaça de Catalunya -per la quantitat de venedors i viatgers que s’hi poden concentrar-però també la del Liceu -L3 del metro-, perquè és molt estreta.

La solució?

Manel Triviño ha explicat que la solució no és pas augmentar el nombre de vigilants privats, sinó que hauria de ser “un treball diari i coordinat amb la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra” per evitar, ha dit, que passi el que passa ara: “El problema es mou d’un lloc a un altre”.