La plaça de Mossèn Jacint Verdaguer va ser l’escenari l’any passat de 27 sinistres de trànsit amb ferits. Aquest punt, on s’encreuen l’avinguda Diagonal, el passeig de Sant Joan i el carrer de Mallorca és la principal zona de risc de la ciutat pel que fa a accidentalitat, segons l’informe que ha presentat aquest dimarts l’Ajuntament de Barcelona.
Els comerciants que tenen vistes a aquesta cruïlla i vianants que transiten per aquest punt apunten les causes de l’alta concentració d’accidents. Un dels operaris de la gasolinera que hi ha gairebé enmig de la plaça explica que cada setmana compta dos accidents “i molts ensurts”. Un dels motius, diu, és la mala visibilitat d’alguns semàfors de la plaça: “El de pujada de passeig de Sant Joan queda a l’altra banda de la plaça i molts no saben on han de mirar”, assegura.
Els comerciants també coincideixen que l’organització dels semàfors no ajuda a un encreuament de per sí “complicat”. Els vehicles, segons expliquen, acceleren per intentar sumar semàfors en verd: “L’últim accident que vaig veure va ser d’una furgoneta que tapava la visibilitat i una moto va acabar al terra”.
66 punts conflictius a Barcelona
Segons els criteris de la Guàrdia Urbana, perquè una zona sigui considerada de risc, s’hi han de concentrar 10 o més sinistres amb víctimes a una distància de 15 metres en el període d’un any. A Barcelona hi ha localitzats 66 punts conflictius que l’any 2019 van concentrar 892 sinistres, que signifiquen el 9,6 % del total d’accidents de trànsit amb víctimes de la ciutat.
Més enllà de la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer, l’informe destaca la confluència entre el carrer d’Aragó amb la rambla de Catalunya, amb 22 sinistres amb víctimes, com també el carrer de Diputació amb Balmes i la Gran Via a la cantonada amb Badajoz, que també van registrar 22 accidents amb víctimes.
L’anàlisi de la sinistralitat que ha fet l’Ajuntament, a més de compatibilitzar gairebé 12.000 accidents de trànsit l’any 2019, apunta un augment de les topades amb motos compartides i de vehicles de mobilitat personal, com patinets motoritzats.