Es fa difícil d’imaginar, però l’avinguda del Portal de l’Àngel, la Vila de Gràcia i el carrer de Blai no sempre han estat àrees lliures de cotxes. Són tres exemples de pacificacions a Barcelona que han servit per canviar la fisonomia (i els usos) de carrers que ara són impossibles de concebre amb vehicles transitant per la calçada.
La reconversió de Portal de l’Àngel, l’any 1973, va ser pionera i va obrir camí a la pacificació dels carrers adjacents, fins a la plaça de la Catedral, de Ciutat Vella. Es va aplicar just abans de Nadal, tot i que els comerciants hi havien mostrat les seves reticències i van forçar la construcció de pàrquings, com els de la plaça de Catalunya i la Catedral, per permetre l’arribada a la zona amb vehicle privat.
La pacificació de la Vila, que inclou els carrers del Torrent de l’Olla, de la Providència i del Torrent de les Flors i la travessera de Gràcia, també va fer patir els comerciants, que s’hi oposaven en els inicis. Per exemple, les obres al carrer d’Astúries, que ara és inimaginable amb cotxes transitant-hi, es van iniciar el 2005. “Serà la mort dels petits comerciants”, va vaticinar una comercianta a les càmeres de betevé ara fa 14 anys.
Alguns veïns del carrer de Blai, en canvi, no veuen amb bons ulls les conseqüències de la pacificació de la via. Les pilones per evitar-hi l’entrada dels vehicles es van instal·lar l’any 2009 i, des de llavors, els locals de restauració han augmentat fins a arribar a la vuitantena, amb terrasses al carrer que provoquen les queixes dels veïns.