Barcelona ja no té cap empresa que operi amb patinets compartits aparcats al carrer. Reby, que va desembarcar a la ciutat a finals del 2018, confirma a betevé que ha fet una “parada temporal” i no té vehicles aparcats a l’espai públic des de finals de febrer.

A l’aplicació per utilitzar el servei ja no hi apareixen els patinets geolocalitzats i l’empresa informa als usuaris que pregunten a les xarxes socials que “s’han estat recollint els patinets de Barcelona” i que l’empresa espera tornar a la ciutat “tan aviat com sigui possible”. Reby va arribar a assolir els 600.000 viatges a Barcelona l’any en tan sols 10 mesos a la ciutat.

Segons l’empresa, l’aturada té a veure amb la poca demanda d’aquests vehicles que hi ha actualment a la ciutat i per una actualització del sistema operatiu amb què operen. Un representant de l’empresa assegura que l’aturada no té res a veure amb la campanya de sancions als patinets que des de fa anys promou l’Ajuntament, ni tampoc amb la retirada de patinets de la via pública que el consistori va dur a terme mesos enrere.

Com Reby, l’empresa Bird també ha estat operant en els darrers mesos sense el vistiplau de l’Ajuntament. En el cas de Bird, tampoc no és possible trobar patinets a la seva aplicació i un missatge informe a l’usuari que el servei de lloguer d’aquests vehicles ja no està disponible a la ciutat.

Les empreses de lloguer de patinets compartits, amb tarifes per minut i aparcament a la via pública, estan en espera que l’Ajuntament convoqui les bases del concurs que els ha de permetre operar a la ciutat. El consistori s’hi havia compromès per a l’any passat, però la pandèmia va pausar el procés i ara la previsió és que aquesta nova regulació entri en vigor durant el 2021.

Mà dura de l’Ajuntament

Mentrestant, el consistori ha aplicat mà dura contra les empreses que han seguit operant sense permís. La Guàrdia Urbana va intensificar el control als patinets compartits sense llicència a finals d’any, i de gener a febrer ha interposat 187 sancions. Al 2020 en van ser 2.721, la majoria per no acomplir els requisits per circular o estar mal estacionats, i l’any 2019 en van ser 13.441.

A Madrid, màniga ampla; a València, prohibits

Els municipis tenen la competència per regular i posar límits a l’operativa de les empreses que s’hi estableixen. A Madrid, per exemple, tenen permís 14 corporacions diferents i hi ha una flota total de 4.821 patinets, mentre que València recentment ha prohibit els patinets compartits estacionats al carrer i descarta regularitzar el sector.

Empreses com Reby, Bird, Movo, Wind, Lime, Accions, Voi o Mó esperen a Barcelona el concurs de l’Ajuntament per optar a repartir la seva flota a la ciutat. En el cas de Mó, la línia de mobilitat compartida de Seat, han optat mentrestant per llogar patinets amb tarifes setmanals i mensuals, que han de dormir a casa de la persona que els arrenda.