Els fotoperiodistes acostumats a cobrir aldarulls i càrregues policials no estan tenint uns dies de feina fàcils. Als riscos habituals de treballar en manifestacions d’alta tensió, com rebre l’impacte d’un objecte llançat per un manifestant o un cop de porra per part de la policia, s’hi suma l’acumulació d’aficionats i fotògrafs poc professionalitzats que els dificulten la feina.

Aquests dies de mobilitzacions arran de l’empresonament del raper Pablo Hasél, les armilles i braçals taronges que identifiquen la premsa s’han comptat gairebé per centenars. En alguns moments de les manifestacions, quan es disgregava la massa per les corredisses, sovint la premsa ha estat més nombrosa que els mateixos manifestants a retratar.

És el que el fotògraf d’Associated Press Emilio Morenatti anomena efecte “photocall”: els fotògrafs s’acumulen per desenes en un mateix punt per retratar el moment en què un manifestant llança un objecte o la policia fa una detenció. Per Jordi Borràs, fotoperiodista del ‘Tot Barcelona’, alguns aficionats poden arribar a crear “situacions perilloses per a ells i per a la resta”.

Emilio Morenatti, fotoperiodista d’Associated Press

El fotoperiodista Emilio Morenatti, cap de fotografia de l’agència Associated Press a Espanya i Portugal, es mostra sorprès per l’afluència “massiva” de perfils de tot tipus que se sumen aquests dies a les manifestacions per fer-ne fotografies: “Hi ha una marea d’informadors i està sent veritablement difícil treballar“. Morenatti explica que aquests dies s’ha fet evident que els moviments de la premsa “influeixen en conductes dels manifestants de forma involuntària”.

Jordi Borràs, fotoperiodista del ‘Tot Barcelona’

Jordi Borràs, que treballa per al digital ‘Tot Barcelona’, considera que és creixent el nombre dels aficionats a la fotografia que es barregen amb els fotoperiodistes professionals en les manifestacions: “No coneixen com funciona una cobertura d’aquest estil i ens trobem amb problemes perquè no coneixen les regles del joc”. Un exemple, segons el fotoperiodista, és que algunes persones poc avesades a cobrir carregues es posen en risc en col·locar-se entre la policia i els manifestants: “O ets periodista o ets manifestant, o una cosa o una altra”.

Lorena Sopena, fotoperiodista “freelance”

Lorena Sopena ha cobert els aldarulls aquests dies com a fotògrafa “freelance” i resta importància a les molèsties per l’acumulació de mitjans gràfics: “Has de buscar una altra perspectiva perquè no surtin companys de fons”. Sopena, que fa menys temps que es dedica a la fotografia de forma professional, creu que cal ser comprensiu: “Hi ha gent que s’hi vol dedicar i ha de començar d’alguna manera, també sense l’acreditació”.