Joan Balanza, propietari de la botiga Bicicletes López del carrer de Lepant, assegura que en el darrer any i mig ha notat un augment “important” de clients que compren mascaretes antipol·lució. “Fa uns anys no en volia ningú i ara en venc una dotzena al mes”, explica. El model que ell té és de neoprè i té filtres que s’han d’anar renovant periòdicament. “Quan els treus veus que han quedat totalment negres”, explica.

L’eficàcia de les mascaretes, però, no és completa. Segons David Rojas, investigador de l’Institut Salut Global Barcelona, només funcionen per evitar respirar les partícules contaminants més grosses i no les més petites que, de fet, són les més nocives per a la salut. Per això recomana evitar circular en bicicleta pels carrers amb més presència de cotxes. Assegura que la presència de partícules en carrers com la Diagonal o la Gran Via pot arribar a ser un 60 % més elevada que als carrers paral·lels.

Segons Rojas, que augmenti el nombre de ciclistes que fan ús de mascaretes vol dir que la preocupació per l’aire que respirem creix. Això, diu, hauria de fer que l’Administració apliqués polítiques per reduir les emissions a la ciutat. “No pot ser que siguin els ciclistes els que s’hagin de protegir de la contaminació. Ha de ser l’Administració qui lluiti perquè les mascaretes no siguin necessàries amb mesures eficaces per reduir la contaminació a la ciutat. Altres ciutats europees, com Oslo o Hamburg, ho estan fent i estan demostrant que és possible”, assegura.