2018

‘Killing Eve’

Phoebe Waller-Bridge. BBC America, 2018

Triar les millors sèries d’un any sempre comporta desmerèixer altres obres que potser també ens agraden, però hem escollit ‘Killing Eve’ pel que va tenir d’inesperada. És una sèrie sobre la recerca i captura d’una assassina a sou, però també toca tots els temes de l’actualitat: la falta de comunicació, el trencament de les expectatives i, sobretot, l’apoderament femení de la ficció moderna, que el 2018 ha estat una de les grans tendències de la indústria televisiva. ‘Killing Eve’ brilla en tots i cadascun dels seus aspectes i, a més, ha demostrat que, dins el món del thriller, encara no està tot inventat.

‘Cobra Kai’

J. Hurwitz, J. Heald i H. Schlossberg. YouTube, 2018

Sense anar més lluny, és la sèrie que reprèn la història de ‘Karate Kid’. Més enllà d’aquest apunt, es mereix veure per molts altres motius. Primer, perquè ha suposat l’entrada de YouTube a la producció de sèries i ha demostrat que els formats tradicionals ja conviuen perfectament amb els nous a l’hora d’accedir a la cultura, però també perquè s’ha aventurat a mirar als 80 sense cap nostàlgia. Aquesta sèrie centrada en el dolent de ‘Karate Kid’, Johnny Lawrence, és fonamentalment una història sobre el que no veiem de les ficcions que idealitzem i també una reflexió gens convencional sobre la dignitat dels perdedors. I tot això, insistim, sense cap mena de nostàlgia per una dècada que també va tenir els seus clarobscurs. ‘Cobra Kai’ també destaca pel seu sentit de l’humor: només per la manera que tracta el personatge de Ralph Macchio ja val la pena.

‘The Terror’

D. Kajganich, M. Borenstein i A. Woo. AMC, 2018

Aquesta sèrie no és el que aparenta. Es tracta de l’adaptació d’una novel·la de Dan Simmons sobre una expedició a l’’Àrtic’ que queda atrapada al gel i els seus tripulants descobreixen que estan essent perseguits per un monstre. A estones recorda ‘Alien’ i ‘La cosa’ per la seva manera d’enfocar un tema tan recurrent en el fantàstic de tots els temps, però si de ‘The Terror’ acaba brillant és per la seva descripció excel·lent dels personatges. És un retrat del que estem disposats a fer per garantir la nostra supervivència i també una de les sèries millor filmades del 2018. Aconsegueix transmetre tota l’angoixa de la situació sense descuidar els matisos emocionals dels seus protagonistes. Per cert, aquest 2019 arriba la segona temporada.

‘Barry’

Bill Hader. HBO, 2018

‘Barry’ és la història d’un assassí a sou que es posa a estudiar interpretació. Una demostració que pot flirtejar amb gèneres aparentment contraposats sense morir en l’intent. ‘Barry’ comença com el típic thriller sobre un home que viu de matar i de mica en mica es va tornant una  comèdia romàntica irresistible que alterna escenes de tensió i d’humor amb una harmonia prodigiosa. Gran part dels seus mèrits resideixen en el seu creador i protagonista, que aconsegueix fer creïble un personatge que fàcilment podria caure en tòpics i, al mateix temps, crear gags absolutament memorables sobre els seus intents per convertir-se en un bon actor. Ja va ser una de les sorpreses dels Emmy, i fa pinta que s’acabarà de coronar amb els Globus d’Or. No és una comèdia convencional, però justament per això mereix veure’s sense manies.

2019

‘Parfum’

Sarah Kirkegaard. Netflix

La nova adaptació de la novel·la ‘El perfum’ és d’una de les novetats que marcaran l’inici d’any. Es tracta d’una adaptació molt lliure, ja que està ambientada als nostres dies i adopta un to més de thriller. De la novel·la de Patrick Suskind preserva la idea d’un assassí obsessionat amb les olors, però el punt de vista que adopta és el dels investigadors del seu cas. Això fa que, malgrat tenir elements molt interessants, acabi assemblant-se massa a nombroses sèries policíaques modernes amb psicòpata. Ara bé, tenint en compte que la versió cinematogràfica oficial del llibre era més aviat discutible, que s’hagin atrevit a trencar una mica el motllo la fa simpàtica. Com a curiositat, cal afegir que es tracta d’una producció alemanya per a Netflix i mirant-la queda clar que s’ha inspirat en la darrera onada de sèries nòrdiques.

‘You’

Greg Berlanti, Sera Gamble. Netflix

Netflix està fent una insòlita aposta per les sèries molt de gènere, com la curiosa ‘You’. El protagonista és un psicòpata que se serveix de les xarxes socials per aparentar ser el xicot perfecte. Al principi de la sèrie el veiem conèixer una noia, enamorar-se i, suposadament, fer una vida normal, però quan la cosa es posa més seriosa, el monstre ensenya la seva veritable cara i es dedica a fiscalitzar la vida de la noia i a intimidar el seu entorn. De fet, el que vol fer aquesta sèrie és agafar el model de les pel·lícules amb psicòpates dels 90, modalitat ‘Dona blanca soltera busca’, i aplicar-lo als temes de l’actualitat. De fet acaba essent força convencional, però que parli de les relacions tòxiques i de les xarxes socials no deixa de convertir-la en una sèrie molt moderna que tracta temes molt necessaris. Té tots els números per ser un èxit.

‘Magnum’

Eric Guggenheim i Peter M. Lenkov. CBS

De la sèrie original, aquest “remake” preserva l’ambientació hawaiana, els noms dels personatges i els gossos Zeus i Apol·lo. Però les trames són infinitament més convencionals i es perd aquella humanitat que va convertir la sèrie en un clàssic. Aquí, a més, aposten omplir-ho tot d’escenes d’acció tan espectaculars com buides. L’única bona idea de la nova ‘Magnum’ és convertir Higgins en un personatge femení, perquè la seva relació amb el protagonista adquireix un altre to, però tota la resta podria dur un altre títol i no notaríem la diferència.

‘Game of Thrones’

David Benioff i D.B. Weiss. HBO, 2011 – en emissió

Totes les cròniques del 2019 parlaran d’això: la vuitena temporada de ‘Juego de tronos‘ s’estrena a l’abril. És la darrera, que estarà formada per sis capítols de gairebé 90 minuts i que ha de resoldre totes les trames d’una sèrie que ja s’ha guanyat un lloc a la història de la televisió. HBO està deixant anar imatges amb comptagotes per evitar filtracions, però queda clar que tampoc no calen grans avenços: és, sense cap mena de dubte, la sèrie del 2019.