Com ja augurava el títol de la seva última novel·la gràfica, Daniel Clowes s’ha hagut de carregar de ‘Paciencia’ per a la seva primera visita a Barcelona. L’expectació per la participació del dibuixant a Còmic Barcelona ha generat cues de signatures i entrevistes. Entre elles, la nostra, en què ens confessa: “Si vols expressar com et sents i com veus el món, no hi ha res millor que el còmic”.

L’autor nord-americà, referent del còmic indie, assegura que la seva no és una obra política tot i que es deixa inspirar per la seva forma de pensar davant la societat actual: “És com si visquéssim en una crisi del món occidental i això ho tinc al cap cada dia a tota hora”. Pot ser per això considera que mira el món des la perspectiva d’un “extraterrestre”, un espectador “outsider” com ho són alguns dels seus personatges, sovint perdedors i inadaptats, d’una humanitat crua i inherent.

El camí cap a la novel·la gràfica

Clowes ens va començar a dosificar el seu imaginari a finals dels vuitanta amb històries curtes i sovint seriades a publicacions com ara ‘Bola 8’. Allà va néixer el surrealisme sinistre de ‘Como un guante de seda forjado en hierro’ i es van instaurar dos referents femenins per a les adolescents dels noranta des de la perifèria de ‘Ghost World’. Poc a poc el seu interès el va portar a aprofundir molt més les seves trames, amb novel·les gràfiques com ‘Wilson’: “Ara sempre que sec a escriure una història curta, començo amb tres o quatre pàgines, després en són dotze i quan me n’adono ja en porto 200”.

Daniel Clowes al cinema

Algunes de les històries més cèlebres de Daniel Clowes s’han portat a la gran pantalla en produccions en què el mateix autor ha fet de guionista.

GHOST WORLD
Terry Zwigoff, 2001

ART SCHOOL CONFIDENTIAL
Terry Zwigoff, 2006

WILSON
Craig Johnson, 2017