El seu és un erotisme alliberador, una exaltació hedonista del cos que ha contribuït al despertar sexual de més d’una generació. Però no ho ha fet sol. Milo Manara, defensor de l’eròtica com un element de canvi social, considera que la seva obra forma part de la revolució que van suposar també la música rock, l’arribada de la minifaldilla o el cinema de Bertolucci. Un escàndol, segons ell, “necessari” en l’època a través de les pàgines d’obres com ‘El clic’, una història en què les convencions socials desapareixien només clicant un botó.

Manara assegura en aquesta entrevista que “sense la intel·ligència de la mirada, no hi ha seducció” i que el feminisme no està contra l’erotisme sinó contra una certa representació de les dones que, en el seu treball, considera, “no ha estat mai ofensiva”.

El Caravaggio de Manara

En la 37a edició del Còmic Barcelona, Milo Manara ha presentat la segona entrega sobre Caravaggio, ‘La Gracia’ (Norma Editorial). La fascinació del dibuixant pel pintor barroc ve, sobretot, per la seva faceta narrativa: “Caravaggio explica amb la pintura”. Per a ell, és un referent com a dibuixant de còmic, ja que amb la seva manera de pintar va ser “l’inventor de la ficció”.