Andrés Lima

està considerat com un dels grans directors d’escena espanyols. Vinculat a la companyia de teatre Animalario, els seus muntatges han contribuït a la renovació de la posada en escena del teatre espanyol. Idees que comparteix aquest juliol a l’Obrador d’Estiu de la Sala Beckett, un espai de trobada on es comparteixen conceptes i projectes escènics. Hem anat al seu curs sobre les noves maneres i possibilitats de fer teatre condicionades per la covid-19.

“Cal expressar-se i fer teatre, però faria falta rebre cultura també. Quan rebem cultura, segurament és més fàcil evitar el rebrot.”

Actuar a l’aire lliure i ocupar l’espai públic

A la proposta d’Andrés Lima per l’Obrador d’Estiu es plantegen noves maneres de fer teatre després de la pandèmia. Segons explica l’actor i director, “la limitació dels aforaments i el perill del contagi formaran part de l’art teatral. Per això, crec que és urgent el desenvolupament de l’art dramàtic a l’espai públic, el lloc on va sorgir en un principi i on contínuament torna”.

“El futur és tal com ens ho imaginàvem. No podem besar-nos, no podem abraçar-nos, hem de quedar-nos tots a casa veient tota classe de plataformes meravelloses, que estan molt bé, però que arribarà un moment que se’ns s’assequi l’ànima, em fa l’efecte. O que estiguem, sobretot, cada vegada més sols. I el teatre jo crec que és important per a tot el contrari.”

Animalario, una manera d’entendre el teatre

La trajectòria teatral d’Andrés Lima estarà sempre vinculada a Animalario, la companyia de teatre ha contribuït a la renovació dels conceptes de la posada en escena del teatre espanyol amb muntatges com ‘Alejandro y Ana’, ‘Argelino, servidor de dos amos’, ‘Urtain’ o ‘Marat-Sade’.

“Sempre vam fer un teatre lliure i independent. Sempre he dit que el teatre ens sortia de les venes.”

‘Prostitución’

Disfuncionalitats, assassins o prostitutes: Andrés Lima diu que li interessa poder treballar amb “gent que té una difícil expressió del que li succeeix per donar-ho a conèixer al món”. El director vol trobar la manera, des del teatre, de fer comprensible el seu discurs per als espectadors. Un exemple és el seu darrer muntatge presentat al Teatre Espanyol de Madrid abans del confinament. Es tracta de ‘Prostitución’, una obra d’investigació documental que explora temes com l’explotació sexual i la indústria del plaer i que protagonitzen Carmen Machi, Nathalie Poza i Carolina Yuste. La investigació i l’exploració dels temes dels seus muntatges són una passió per a Lima. Per això, acostumen a durar molt temps, un any fins i tot.

“El teatre necessita certa pausa i reflexió. El que m’interessa és documentar-me bé, la tasca de documentació periodística.”

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a
Imatge de l'autor/a