Es pot desarticular la narrativa colonial des de la creació? És un dels interrogants que travessen l’obra de Qudus Onikeku, un dels coreògrafs de Nigèria amb més projecció internacional, que ha participat en la tercera edició de la trobada internacional Africa Moment. Durant deu dies, artistes del continent africà i la seva diàspora han generat a Barcelona espais de creació i reflexió a través del cos. Una aposta per la visibilitat i el posicionament de la creació africana contemporània, que ha ocupat el CCCB, el Graner, el Mercat de les Flors, la Filmoteca de Catalunya i l’Hangar.

Onkikeku i la memòria del cos

En les seves peces, Qudus Onikeku és capaç de capgirar qüestions com la identitat, la diàspora o el colonialisme i fugir. Temes que transiten per la conferència ballada ‘Africaman Original‘, que ha tingut lloc al CCCB i on s’inspira en la dansa negra africana amb música revisitada de Fela Kuti, per qüestionar i desarticular els patrons hegemònics que regeixen les pràctiques creatives i pedagògiques del cos. Desaprendre per recuperar la memòria corporal i construir tècniques de creació més inclusives que trenquin amb els discursos euro-cèntrics i patriarcals. Un referent de l’afrofuturisme que ha compartit la seva forma d’entendre la dansa en una masterclass amb ballarines i ballarins de la ciutat.

 

Àfrica en femení

Les dones han tingut una presència important en l’AM19, amb propostes com la de Nadia Beugré a ‘Quartiers libres’ una lluita interminable i violenta per domar l’escenari en nom de la llibertat d’expressió en què la coreògrafa i ballarina de Costa de Marfil qüestiona els espais lliures per a les dones.

Ella Poema

També s’ha presentat la vessant escènica d’Ella Poema, un projecte multidisciplinari que des del 2013 ha generat curtmetratges, peces de dansa contemporània i sèries fotogràfiques inspirades en creadores africanes i que trenquen amb els estereotips occidentals que pesen sobre la imatge femenina a l’Àfrica. Per a aquest procés, Aïda Colmenero s’ha inspirat en textos escrits per dones que són la base poètica de totes les creacions. Entre les quals, dues que s’han pogut veure al Mercat de les Flors: ‘2 de noviembre, el quitador de miedos’, inspirada en el poema de Stella Díaz Varín i interpretada per Amie Mbye i Rokhaya Thioune, i ‘Trayectoria del polvo VII’, a partir d’un text de Rosario Castellanos i amb la ballarina Nshoma Nkwabi.

 

Berrio i Guayasamin, residents AM19

L’AM19 posa el focus en la feina de l’artista en relació amb la seva comunitat i dibuixa connexions triangulars entre l’Àfrica, Europa i Sud-amèrica. És per això que els artistes residents d’aquesta tercera edició són Nemecio Berrio (Colòmbia) i Tamia Guayasamin (Equador) que, com a resultat de la seva estada a el Graner, han compartit processos molt lligats als seus territoris. A ‘Murmullos y murmullos más allá de la muralla’, Berrio fa una reflexió política sobre l’opressió que representa per a la població de Cartagena el nou codi de policia, un instrument que, segons l’artista, dona suport a les conductes abusives dels agents amb l’objectiu d’higienitzar la societat. Per la seva banda, la peça de Guayasamin es desenvolupa en clau femenina i anticolonial. Sota el títol, ‘Ninacuri-fuego de oro’ porta a escena el personatge literari creat per Alicia Yánez Cossío, una dona que compleix el rol de cuidar i criar la filla d’una altra dona.

 

‘L’Appel à la danse au Sénégal’

El tret de sortida al l’AM19 va ser ‘L’Appel à la danse au Sénégal’, primer documental de la ballarina contemporània Diane Fardoun, que ofereix retrats íntims de persones que comparteixen les seves raons per ballar en la societat senegalesa. Danses tradicionals perpetuades amb orgull al nivell dels balls urbans realitzats per una joventut creativa i exigent.