El Mercat Dominical de Sant Antoni segueix tancat des que va decretar-se l’estat d’alarma pel coronavirus a mitjans de març. Dels 74 paradistes, més d’una cinquantena ofereixen els productes a internet, ja sigui a pàgines pròpies o en grans plataformes de venda en línia. Per tal d’impulsar la presència del mercat en entorns virtuals, des de Sant Antoni Comerç comparteixen a través de la xarxa continguts de les parades explicant què hi venen i què hi podran trobar els compradors quan el mercat reobri. També recorden que la venda per internet es manté activa.
El @Santoni_dom, tancat actualment davant les indicacions de les autoritats sanitàries, continua oferint el servei de venda online. Posa’t en contacte amb el teu paradista de referència💻 😍 pic.twitter.com/aSsuKb4Vj5
— Mercat Dominical del Llibre de Sant Antoni (@Santoni_dom) April 24, 2020
Alguns paradistes lamenten que la iniciativa de voler donar més visibilitat a les parades a l’entorn virtual no es tradueix en un augment real de les vendes. El llibreter Joan Mateu regenta La Paradeta Romàntica i assegura que “la venda de proximitat és la que funciona i és la que suposa el principal ingrés per al 80 per cent dels paradistes. Internet era un complement, però els que no hi eren fa dos mesos no poden generar de cop un web amb els seus productes“. Tampoc no es pot demanar al client, assegura, que busqui a internet els 50 paradistes fins a trobar allò que cerca.
“Un llibre en dos mesos”
El Joan ofereix títols de segona mà i abans de la crisi del coronavirus ja oferia part del seu catàleg a través d’internet. A ell, però, l’experiència no li resulta gratificant: “He venut un llibre a una clienta en aquests dos mesos. El nostre mercat és de mirar, remenar i olorar, i un cop tinc l’article a la mà decideixo si el vull o no”. Defensa que la peculiaritat del Mercat Dominical és que els clients tenen relació amb venedors de sempre, els ensenyen el producte. “A internet tot és més fred i el client no és fidel, busca un títol i el compra a qui més li convé”.
Un altre dels inconvenients que troba a l’aparador virtual és que no és rendible: “Vendràs un llibre per 3 o 5 €, però abans hauràs de passar una estona omplint la fitxa tècnica, cobraràs unes despeses d’enviament al comprador que potser el faran tirar enrere, i un cop tanques la venda has de restar el percentatge per a la plataforma que et cedeix l’espai virtual”.
“M’ha salvat la pell”
El Ferran Raventós ven còmics i pel·lícules a la parada Stock Bcn. Ens explica que fa una dècada que va decidir posar el seu catàleg a les grans plataformes de venda per internet com a complement a la parada dels diumenges al Mercat de Sant Antoni, la seva font principal d’ingressos. “Ho vaig fer quan va començar la crisi per tenir un extra, i m’ha salvat la pell. Ara mateix no sobreviuríem sense internet. És la meva unica entrada de diners”.
Assegura que en aquests dos mesos amb la parada tancada ha mantingut les vendes que tenia abans de la irrupció del coronavirus, però que no ha notat un augment de compradors i, per tant, intueix que els que es passejaven pels passadissos del mercat no l’han buscat a internet.
“El que venc al mercat no ho supleixo a internet”
Tampoc la Núria Riba, de la parada de llibres i joguines Els Ninots, no ha notat un augment de vendes a la seva botiga en línia. Tenen el catàleg de ninos, contes clàssis i manualitats a la seva pàgina web des de fa sis anys, però no creu que el comprador de proximitat opti per cercar els seus articles al web: “Són dos públics completament diferents. El client habitual de Sant Antoni és de passar cada setmana per la parada, de mirar i fer una compra d’impuls. A la botiga en línia la gent hi busca alguna cosa concreta que no troben enlloc més”. Ens explica que durant el mes de març les vendes es van aturar del tot. A l’abril, en canvi, es van animar amb la demanda de ninos per decorar les mones de Pasqua, però al maig s’han tornat a frenar.
També lamenta que el fons de llibres i altres productes s’han quedat al magatzem de Sant Antoni i, per tant, són productes que no pot posar a la venda. També ha exhaurit alguns articles que ara mateix no poden reposar. Tot i que mantenen vendes a la xarxa, assegura que “suposen un 10 o 20 % dels meus ingressos. El que venc al mercat no ho supleixo online”. Confia que el mercat reobri aviat tot i que és conscient que atreu molta gent. “Es podria plantejar que comencéssim obrint un diumenge la meitat de paradistes i el següent l’altra meitat, per poder garantir les mesures de seguretat”.
La incertesa sobre la reobertura és una preocupació que comparteixen tots els paradistes. De moment, segons explica Mateu, els retornaran del rebut del primer trimestre la part proporcional dels 15 dies de març que no han pogut obrir i estan en espera de saber què passarà amb les properes quotes i amb el calendari.