La tarifa d’un mitjà de transport molt utilitzat pels barcelonins a principis del segle XX, va donar nom a una zona de la ciutat. L’avinguda dels Quinze recorda l’indret on arribava el tramvia que duia els passatgers de la plaça de Catalunya a Horta. El nom fa referència al preu del bitllet, que era de 15 cèntims de pesseta.

“Hem arribat als Quinze!”

En aquella època, el preu del trajecte variava segons el trajecte. Estava tarifat per zones. Hi havia bitllets de 10, de 15 i de 20 cèntims. Els 15 corresponien a un trajecte intermedi. En aquesta línia, la 46, el trajecte acabava a Horta, però si els viatgers volien seguir fins al final de recorregut havien de pagar la diferència de cinc cèntims en passar per a aquest punt, el canvi de zona. El conductor del tramvia ho anunciava tot cridant “Hem arribat als Quinze!”. La majoria de passatgers preferien baixar i fer les últimes dues parades a peu que no pas pagar cinc cèntims més. El tramvia quedava buit.

El final dels 15 cèntims del tramvia 46 va a donar nom a una zona on conflueixen tres districtes: Sant Andreu, Horta-Guinardó i Nou Barris. La tarifa es va mantenir fins al 1930.

Una avinguda batejada pels veïns

L’avinguda dels Quinze ha estat batejada recentment amb aquest nom gràcies a la iniciativa d’una plataforma per la república, amb el suport de l’associació de veïns. Buscaven un nom popular pel barri, més que no pas una dedicatòria a una persona, per exemple.

L’avinguda dels Quinze havia tingut altres noms. Quan es va obrir, el 1929, duia a la zona alta d’Horta i va rebre el nom de Camí Antic de Sant Iscle. Més tard, se li va canviar el nom pel de Mariscal Jofre. Amb el franquisme, l’any 1942, se li va dir avinguda de Borbó. Durant molts anys, a l’avinguda de Borbó hi va haver la seu de les cotxeres de tramvies i, anys més tard, la d’autobusos, que va durar fins al 2003.

Un orgull de nom

Avui, a l’avinguda dels Quinze  hi ha molts comerços amb el nom dels 15: pastisseries, forns, bars, sabateries, etc. Mònica Gregori, de l’Obrador dels 15, va obrir el seu comerç el 2012. Quan va conèixer el motiu del nou nom de l’avinguda a través dels clients de més edat, se’n van enamorar i la van voler incorporar a la seva marca.