El cel de la ciutat va ser solcat durant anys per un dirigible immens que va deixar bocabadats els barcelonins: el Graf Zeppelin. A un edifici de la ciutat, al carrer d’Ortigosa, cantonada amb Junqueres, hi ha un gravat del Graf Zeppelin testimoni d’aquelles visites. Ho va explicar Ròmul Brotons, escriptor i editor, autor del llibre ‘Més lleugers que l’aire’, en aquest capítol de ‘Va passar aquí‘, al 2019.

El Graf Zeppelin, el primer dirigible comercial

Els zepelins o dirigibles són l’evolució dels globus aerostàtics per mitjà de la incorporació d’uns aparells que permetien dirigir-los. Els més famosos van ser els construïts pel comte Ferdinand von Zeppelin i ell va donar nom genèric a aquests aparells.

El comte Zeppelin va començar a construir els primers aparells a partir del 1900. Eren els anomenats zepelins rígids perquè estaven fets d’alumini per fora, amb uns globus d’hidrògen per dins, un material, per cert, molt inflamable. Els models van evolucionar i el primer que va ser explotat de manera comercial va ser el Graf Zeppelin, el cent-vint-i-set que es va construir a la factoria.

La primera visita del Graf Zeppelin a Barcelona

El primer cop que Barcelona va veure un zepelí va ser al 1928, en el curs d’unes proves que la casa Zeppelin estava fent per establir una ruta estable entre Alemanya i Buenos Aires. La ruta va quedar, finalment, limitada al Brasil. A Barcelona va arrelar la idea d’esdevenir un punt d’aturada en aquesta ruta. El problema és que a l’aeroport del Prat no hi havia les condicions necessàries.

Noves visites

A partir d’aquesta primera visita, la presència del Graf Zeppelin a Barcelona va ser força habitual i despertava un gran interès per les seves dimensions i per la modernitat de les seves formes. La gent de la ciutat sempre es va sentir seduïda pels vols dels zepelins.

Amb motiu de l’Exposició Universal del 1929, el Graf Zeppelin va fer una visita especial a Barcelona amb una aproximació espectacular vorejant la costa. Va fer tres vols, dos de dia i un de nit amb els reflectors de Montjuïc il·luminant-lo.Al carrer d’Ortigosa hi ha un gravat del Graf Zeppelin que en recorda l’esdeveniment.

El Graf Zeppelin

Al Graf Zeppelin hi cabien vint passatgers i el doble de tripulants. Com que els vols duraven uns quants dies, el passatge disposava de cabines amb totes les comoditats, restaurats i altres serveis. El vol durava entre tres i quatre dies, en funció de les condicions atmosfèriques. Al volar a poca alçada i a una velocitat relativament baixa, uns 100 km/h, permetia una experiència més semblant a un viatge en vaixell que no pas al d’un avió. El 1929, el Graf Zeppelin va aconseguir fer la volta al món en vint-i-un dies.

El final dels zepelins

El 1937, un zepelí més nou, més gran i més luxós que cap altre, el Hindenburg, va entrar en combustió quan entrava a Nova York. La catàstrofe es va seguir en directe per la ràdio i això encara la va magnificar més. Aquell accident va marcar el final de l’era dels zepelins com a mitjà de transport civil entre continents. Amb la Segona Guerra Mundial, l’avió en va prendre definitivament el relleu.